tirsdag 2. november 2010

Ønsketenking


Jeg sjekket ukeplanen for 1 a i går ettermiddag for å se hva de hadde i lekse denne uken. Av ren innskytelse så sjekket jeg den en gang til i dag morges, fem minutter før vi skulle avgårde. Og der sto det med uthevet skrift fotografen kommer! Skitt, skitt, skitt! 

Den litt skrikende rødorange genseren med en og annen manglende strassperle måtte definitivt av. Og håret burde absolutt fikses. Vi er jo en familie som stort sett bare har dårlige hårdager...


Veslesnuppa liker godt å ordne seg selv, men da blir det fort litt sånn "Minni Mus blir stylet av Jan Thomas i beste Hollywood - stil" over det. Så mor tok føringen og forsikret seg om at kles- og smykkevalg kunne passe inn i interiøret (akkurat sånt synes nordlendingen er litt over the top...) i tilfelle bildene skal opp på stueveggen. Og for ordens skyld - antrekket over med perler, strass og gedigen Minni mus - sløyfe ble ikke dagens outfit.


Jeg vurderte om jeg skulle putte en Greengate pute oppi sekken til fotoseansen,

som kunne danne en fin bakgrunn sammen med et lekkert vattert Greengate teppe.


En liten hortensiabukett skulle vært et friskt og frodig innslag,


mens veslesnuppa satt pent og pyntelig med en liten Mailegkanin i den ene hånden,



og lattekopp med deilig, varm sjokolade med krem i den andre.

Drømmscenen ble brått knust da en smilende og blid førsteklassemamma kom bort og utbrøt: E´det ikkje vittig at de fremdeles tar sånne tavlebilder?

Å, nei, ikke tavlebilder!! 

Jeg kan simpelthen ikke fordra liker ikke så veldig godt tavlebilder... Egentlig kunne jeg tenkt meg å lånt en av de flinke fotografene jeg har på blogglisten - eller rett og slett Fru Fly! Jeg ønsker meg bilde med lys, fin bakgrunn og mykt uttrykk i beste Fru Fly stil. Det hadde vært noe å henge på veggen:-) Ellers er det jo bare å krysse fingrene og håpe at minst et av bildene er i svart/hvitt.


Ja, ja, uansett blir det nok sikkert et fint minne å putte i et album, tavle eller ei...

Ha en fin dag! Her skal det males med (kremt, kremt) tavlemaling...
Men det kommer jo selvfølgelig til å bli grådig stilig!

(Teppebilde og lattekopp er lånebilder fra Møllegaarden. Ønsker du deg noe fint til jul, så kan jeg virkelig anbefale en tur innom nettsiden deres. Hallo, mamma og pappa - her ønsker jeg meg ALT! Spesielt det vatterte teppe over)







20 kommentarer:

  1. A, du far meg altsa til a le slik pa morgenkvisten! Ser oppstyret levende for meg. Skjonner godt at du helst ville hatt noe annet enn tavlebilder... Ma da vaere kjedelig for den stakkaren som tar disse bildene???? Her borte brukes ikke tavla men heller en slags "rullegardin"-sak med bla/hvit himmel/skyer bak. Passer ikke alltid inn i interioret det heller... ;-) hehehe...

    ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. He he, tror ikke du bør ha for store forventninger til sånne skolefotograferinger...
    Men det er artig å ha av førsteklassingen, da, og ikke minst et klassebilde!

    SvarSlett
  3. He he.....
    Bildet blir sikkert bra, selv uten vatteppe og Hortensia:)
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  4. He, he Barbro,
    - ser for meg morgenen hjemme hos dere:-D
    Du skulle sett barnehage - bilde til Mille fra i høst...- la meg si det slik:
    Det hjelper ikke hvor mye du styler , når fotografen gjør resten (heller dårlig)...!
    Men et godt minne får du :-D
    Ha en kreativ dag - gleder meg til å se hva du nå finner på!
    Klem, Hege.

    SvarSlett
  5. Haha! Ja, har opplevd dette med å oppdage fotograferingen alt for sent. Er nesten notorisk med Andreas, så han har stort sett hvert år sittet på første rekke med hullete olabukse...

    Tavlebilde skulle jeg faktisk ønsket å hatt fra 1. klasse. Vi fikk aldri det. Du kan regne med at minst et bilde er i svarthvitt.

    Men skolefoto er vanvittig dyrt. Alle de bildene vi har kjøpt. Fikk plutselig dårlig samvittighet for mange årganger som merkelig nok fortsatt ligger i fotoposen sin.

    SvarSlett
  6. Ja skolefotograf.... Unger blir gjerne litt rare på sånne skolefoto. Jeg kjente nesten ikke igjen Andrine på sitt barnehagefoto nå.... Hun ser sjenert og anderledes ut. Og for ikke å snakke om foto av 7. klassingen; Vi beholdt ikke et eneste ett... bortsett fra gruppebildet. Hun ser ut som hun ikke har hake og at det er sjeggvekst. Dette skyldes kun dårlig fotograf..... dårlig lyssetting.... Synd; for hun hadde tenkt nøye gjennom hva hun skulle ha på seg og hvordan håret skulle ligge.

    Ellers kjenner jeg den SHIT-SHIT-følelsen du beskriver... hehe.

    SvarSlett
  7. He he...Kjenner meg så igjen. I barnehagen til Amalie var det likedann, bare at når vi kom i barnehagen, så skulle ikke fotografen være der alikavel, men en annen dag. Vel vel, samme styret på nytt, bare det at denne gangen kunne ikke fotografen komme før langt etter lunsjtid, og det sier seg selv. Flettene var falt ut, håret sto til alle kanter (til tross tantenes iherdige forsøk på å rette på det) etter varm vinterlue utenpå. Klærne var ikke akkurat nystrøket, og de matchende skoene var byttet ut med sherroks. He he... slik kan det gå. Trenger vel ikke å nevne at alle bildene ble retunert.
    KLæmmer til deg.
    Susanne

    SvarSlett
  8. He-he, skjønner pointet:DDDDD Jeg har tre sønner, og man henger ikke opp bilder hvorav poden har lua ned i øya, håret rufset til med en boks gelè, eller hvor de sitter og skuler inn i kameraet. Kos deg med bilde av en søttis, for når du til slutt ender opp med 13 pakker bilder X tre sønner i skuffer og skap, så blir man skjit lei:DDDDD For hvorfor i granskauen skal de ta bilde HVERT ENESTE ÅR???? Jeg har da ikke glemt hvordan gutta boys ser ut:DDDDD Klemz

    SvarSlett
  9. Hehe det blir nok bra uansett.

    Ha en fin tirsdagskveld!
    Klem T

    SvarSlett
  10. Her aner jeg klart og tydelig at en mors drøm ble knust.... Da eldstetøtta gikk i 1. klasse, satt jeg oppe til kl 2 på natta for å ferdigstille ei kjempefin strikkejakke i bomull - slik at min håpefulle skulle ta seg fin ut på bildet, tannløs og søt som hun var. Da hun kom hjem fra skolen, lurte jeg selvsagt på hvordan det hadde gått - og om kanskje noen hadde kommentert den fine jakka....Svaret jeg fikk var : "Mamma, æ glæmt helt å ta av mæ oillgænser'n æ". En drøm brast da også, skal jeg fortelle deg. Men bildet av den søte, tannløse jenta henger fortsatt på stuaveggen ;-)

    Ha det godt og klem fra Siv

    SvarSlett
  11. det ligger en award til deg inne hos meg :-)

    SvarSlett
  12. Jaja, hun møtte i allefall ikke opp med plaster med bilde av en slange i pannen:) Jepp det har skjedd!

    SvarSlett
  13. For det første: For en god ide å legge julegaveønsker ut på bloggen, skal følges opp ;)
    De der fotografbildene, for et stress, de tar de så tidlig på dagen i barnehagen at det er ikke alltid vi rekker det.....Og bakgrunn på skolebilder, jeg synes tavlebilder er supernostalgisk, bilder helt like de vi tok he he tidene har ikke forandret seg så mye likevel....Men ofte er det litt rare uttrykk på de bildene, lurer på hva fotografen egentlig sier og gjør?

    SvarSlett
  14. Forresten, superkoselig å treffe deg!

    SvarSlett
  15. Kanskje du skulle slått deg opp som alternativ skolefotograf med Green Gate-stæsj og Maileg-kanin? Ser ut på endel av kommentarene som om det kunne trenges.. Vi fikk forresten også barnehagebildene her om dagen, og jeg er ikke imponert..

    SvarSlett
  16. Tenker hun var fin, jeg. Jeg ser et godt emne i henne når det gjelder perlearbeider. Det kan jeg ha ansvaret for.

    Kjekt å få et tips om hva som skal stå på ønskelisten.

    Klem fra mamsen

    SvarSlett
  17. He he, kunne blitt et interessant bilde! synes lillesnuppa di var kjempeskjønn på bildet, jeg!
    Håper tavlebildet ble bra., så du kanskje du kan ha det på innsida av ei skapdør i alle fall... ;)
    Klem
    Lise

    SvarSlett
  18. Hehe, en kjent problemstilling du beskriver her! Av samme årsak har vi et barnehagebilde av Belkinien, lett strupt av en litt for liten, veldig utvasket rosa strikkegenser. Nydelig!

    Ønskeliste på bloggen, GRÅDIG lurt! Ser ut som din mor allerede har notert seg ett og annet. Vurderer å gjøre det samme, men min familie er dessverre mest interessert i kommentarene... ;) Kanskje du kan kommentere at jeg ønsker meg bidrag til en Kitchen Aid? ;)

    Fin kveld til dere alle ihop!

    SvarSlett
  19. Guri, det hørtes virkelig lekkert ut med den tavla bak.
    Rebecca sin klasse fikk grønne sort/hvit bilder for ett par år tilbake, da snakker vi GRØNNE!
    Trenger jeg å si at jeg klaga lenge og høylytt...

    Tenker snuppa blir fin uansett hvordan bakgrunnen ser ut, så får du gjøre som oss. Alle slike skole, bhg bilder blir slengt inn i album. Bilder på veggene har vi tatt selv, elle hos en fotograf.

    Ha en fin kveld Barbro:)

    SvarSlett
  20. Tror du får fikse noen bilder i riktige farger på egenhånd. ☺ Førsteklassebilde er jo stas da, et fint minne.
    Jeg ble så skuffa da jeg fant ut at de på vår skole kun tar bilder i 1. og 7. klasse. Hva!? Ja, ja, det begynner jo å bli litt lite med veggplass og kanhende setter besteforeldre pris på å få noe annet til jul i år.

    SvarSlett