fredag 19. november 2010

Juleaktiviteter for søte små


I helgen er det klart for et lite juleverksted for barn fra 2 til 11 år.  Man kommer jo selvfølgelig ikke utenom nisser når man har juleverksted, så det blir noen søte duskenisser til å henge på juletreet. Og hjerter selvfølgelig. Sånne ferdigkjøpte papphjerter som dekoreres med servietter og glans. Enkle og greie ting som blir fine. Så får heller pedagogene gnåle om at det er prosessen som er det viktigste. Jeg synes likevel at det er kjekt at resultatet og blir bra:-)


Siden det faktisk dukker opp en pedagog på juleverkstedet, så har jeg sørget for å legge inn en pedagogisk riktig aktivitet - nemlig toving - hvor man hele tiden er i direkte kontakt med materialet, noe som selvfølgelig er ytterst stimulerende for barna. For ikke å snakke om all begrepslæringen som faller på plass. Her har vi tørt og vått, mykt og hardt, varmt og kaldt... og mye såpeskum og splæsjing. Så vi skrider til verks med gjennomsiktige regncaper og sydvest. (Noe vi selvfølgelig har rikelig av her i Bergen. Og til dere nordpå: ungene har et ganske velutstyrt lager med paraplyer, så de trenger IKKE flere, hverken til jul eller kommende bursdager, selv om det er veldig gøy å gi sånt til noen som bor i Bergen...)


De tovete musene blir nå ganske søte da med haler av tvinnet snor, perleøyne, ører av ullfilt og påsydd snute og værhår:-) Faktisk så fine at ungene kan gi dem bort i julegave til besteforeldre som også synes de flotte - sånn helt på ekte altså.

Ha en flott helg fylt med pedagogiske og stimulerende aktiviteter!


18 kommentarer:

  1. Jada, her blir det pedagogiske og stimulrende aktiviteter - Trollet sendes til mormor for å bake pepperkaker, Ha ha ha ha.
    Kos dere på juleverksted, de musa var søte.

    SvarSlett
  2. Nå må jeg le litt her - besteforeldre som syns de er fine helt på ekte :-D Ser ut til at du har lagt opp til mange fine aktiviteter, så det blir nok et bra juleverksted :-) Dorullnissene jentene laga da de var små, kommer fortsatt opp hver jul - selv om de nå står inne i bokskapet ;-)

    Kos deg med juleverksted :-)

    SvarSlett
  3. Barbro, dette var akkurat ett sånt innlegg son jeg trengte! hehe tusen takk for juleverksted tipsene!! Og kjempe flotte julemus!

    kos dere med juleverkstedet!!

    SvarSlett
  4. så skjønne små mus:)
    også så flink du er til å lage ting! nydelige små kremmerhus du hadde laget lenger nede:)

    måtte bare legge igjen et lite spor her hos deg, nydelig blogg:)

    ha en fin dag klem fra kine

    SvarSlett
  5. Prosessen er det viktigste, Barbro!
    (Men en ekstra bonus er det jo å få ting som faktisk ser ålreit ut - har opplevd det et par ganger, og da gir jeg meg jo over;)

    SvarSlett
  6. Så koselig med juleverksted,
    jeg pleier også å arrangere
    det,kjempekos. :))
    Klem fra Mette.

    SvarSlett
  7. Koselig med juleverksted for både liten og stor.
    Ønsker deg en kreativ dag
    Gleder meg til neste søndag
    Klem fra lappeline

    SvarSlett
  8. Åh, så koselig med juleverksted da. Husker da min farmor drev med slike sysler sammen med oss barnebarna rett før jul. Nå skal det sies at resultatene nok ikke var like søte som musene her *fnis*

    SvarSlett
  9. Du e flink! Og æ like at du tar tel motmæle når vi nordlendinga blir førr aktiv artige!
    Du e tøff! Stå på!

    SvarSlett
  10. Masse kos for glade barn blir det uansett og pedagokikken får bare tåle at man ikke tar'n helt ut hver gang;-D
    At nordlendingene har humor er greit, men så dårlig fantasi? Det blir som å sende snømåker til de hver jul og da skal vel f..n ha takk;-p

    Skulle nesten tro at du har snakket med den ene mommosnuppa mi: helt på det ekte, egentlig faktisk, var standarfrasen hennes for et par år siden!! Da hun pyntet hun på sannheten eller trakke ifra og la til som det passet seg;-)

    Ha en herlig førjulskveld med masse kos!
    Klem fra Grete

    SvarSlett
  11. Toving er så flott...og hva man kan få utav det er helt fantastisk....Høres ut som dere koser dere masse!!

    SvarSlett
  12. Så kos med juleverksted:)
    Og de musene var jo nydelige ♥
    Kan tenke meg besteforeldrene blir glade nå!

    Jeg stjal ideèn din med den klemme-rammen jeg, og lagde en til vesla i går - så nå vet hun hvor alle spennene sine er:)) Kjempelurt ♥

    Ha en fortsatt herlig helg!

    Klem Line

    SvarSlett
  13. Jeg likte at det skulle være pedagogisk riktig, for det minnet meg veldig om slutten 1970-tallet, da jeg for første gang stiftet bekjentskap med uttrykket, samt grensesetting da! De to tingene går jo hånd i hånd, vet du! Høres jeg ut som en gammel skolefrøken nå? Ikke langt unna i hvert fall! Men ungene mine ble nok rimelig godt foret på pedagogiske og kjønnsnøytrale leker, og kan nok si ett og annet om akkurat det! Barbie var ganske ute, kan jeg love deg!

    Jeg synes du skal la de søte små bli inpirert av Arne & Carlos, og få ansvaret for hver sin strikkede julekule, så har du kanskje treet fullt alt denne julen! Kos dere masse!

    Klem og lykkke til fra
    Cathrine :-O

    SvarSlett
  14. Hehe! Mykje pedagogikk i toving skjønner eg!
    Og "halvfabrikata" til jul er godkjendt av meg iallefall!

    SvarSlett
  15. Så flott med juleverksted, og noen helt herlige mus!

    Hilsen fra mimmi-leone

    SvarSlett
  16. Søte mus :) Kos dere med juleaktiviteter, pedagogisk eller ikke ;)

    Klem

    SvarSlett
  17. Prosess meg både her og der! Jeg liker nå at resultater er noenlunde spiselig også. Bokstavlig talt, det er det aller beste! ;) Jeg har jo vunnet meg en limpistol i dag (hurra!) og etter eksamen blir det nabojulemarked i gaten. Naboen vant også en limpistol, så nå må jeg bare finne ut hva vi skal lime! Det virker litt voldsomt å lime papirlenker med limpistol, men må jeg, så må jeg! Brukes skal den nemlig.

    Ha et superfint juleverksted!

    SvarSlett
  18. He he sansene skal stimuleres! Jeg har laget tyllskjørt i helga og det appellerte til mange av mine sanser. Juleverksted er kjekt, det er bare så vanskelig å finne på kjekke og fine (og enkle) ting å lage hvert år, uten å gjenta for mye... Toving er kjekt!

    SvarSlett