onsdag 3. november 2010

Kalendertips og gavetips


Om en knapp måneds tid skal 72 kalendergaver henge sirlig innpakket på adventskalenderen her i huset. Jeg har som mål i år at når desember begynner, så skal samtlige gaver henge på kalenderen. Av tidligere års erfaring vet jeg at det kan bli umulig vanskelig, men enn så lenge så er jeg optimist. Den store utfordringen er jo å finne 72 kalendergaver - til en fornuftig pris og som ikke bare er tull. 

Selvfølgelig benytter jeg kalenderen til å gi ungene ting de trenger, som nye votter og luer og sånt, og  jeg legger gjerne oppi billetter/ lapper til for eksempel en juleforestilling eller til badeland, eller andre former for opplevelser. Og i helgene vanker det gjerne litt snop i kalenderen, men fremdeles er det en del dager å fylle opp. De siste årene har jeg gått en del på Fretex for å finne kalendergaver. Der er det mye morsomt og billig å finne, i tillegg til at man er ganske så miljøvennlig. Og det siste der har jeg veldig sansen for. Den søte hjemmelagde bamsen over fant jeg på Fretex forrige uke til en femmer, og blir en av årets kalendergaver. I tillegg fant jeg flere fine barnebøker og litt smånips til veslesnuppa. 


Bamsebildet var kalendergave i forfjor og henger nå på veggen til pynt på barnerommet. Enkelte Fretexbutikker lager også egne kalenderpakker, noe som selvsagt er veldig lettvint og greit:-)


For de som liker å kreere litt, så kan det være kjekt å legge oppi noe hjemmemekket. Desember er jo fylt med kjoledager, så en hjemmesydd kjole er stas å få, eller et par pulsvarmere kanskje?


En fint dekorert boks er og alltid gøy å få, så man kan samle små skatter i. Dette er heller ikke et dumt julegavetips. Nå skulle jeg gjerne ha skrytt på meg at jeg har dekorert boksen selv, men den har jeg nok fått av snille Namaste i forbindelse med et minibloggtreff ( med de fantastiske damene Pafrika, Giraffmamma - og Namaste) i helgen. Namaste har blitt en racer med spraymaling og dekorerer de lekreste bokser i alle regnbuens farger. I tillegg er boksen pyntet med litt tapetrester, så den blir et smykke i seg selv.


Boksen var fylt med herlige stoffer i favorittfargene mine, og er en av de fineste og koseligste gavene jeg noen gang har fått.

Gaver som er pakket inn i flott dekorerte esker eller bokser er alltid ekstra spennende å få, både for liten og stor. Så her er det bare å finne fram sprayboksen og tagge løs:-)

Ha en fin dag!




22 kommentarer:

  1. Jeg, eller rettere sagt Henny, har også fått en sånn flott boks av Namaste - kjempefine bokser hun lager!
    Så du trår til med 72 kalendergaver? Her får de åpne hver sin dag...;)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for tips :) De er velkommen på denne tiden, jeg er så heldig at mamma'n min bidrar med ca halvparten av gavene til jentene -så fikser jeg resten. Hun er så flink og bruker hele året på å strikke og handle inn :)

    Jeg hadde faktisk pakkekalender fra henne frem til jeg var over 30.. :)

    Nyt dagen og forberedelsene!

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  3. Ingen skal beskylde deg for ikke å ha ambisjoner-
    hjemmelagd kalender til 3 unger!:-D
    Blir nok liitt mer ferdig-kjøpt her ja;-D
    Så fin gave du har fått - og veldig moro med blogg-treff.., bare litt langt for meg..!
    Ha en flott dag snuppa,
    klem Hege.

    SvarSlett
  4. Nå kvakk eg litt te, for eg sku egentlig barra inn for å senda deg ein link :o)

    Så kjekt å sjå at den litle oppmerksomheten min falt i smak da. Og egenproduserte kalendere e de beste. Eg ska jo som sagt lage te venninna mi, men Trym trur eg det blir vanlig på ;o)

    Linken var faktisk te dei stoffene. Eg sku melde meg på nyhetsbrev på butikken hennas (for hu ska snart legge ut retrostoffer...)

    Eg vett ikkje om detta e stoffer som finns i alle mulige slags butikker (har helst kjøpt brukte stoffer te nå, tihi) men her e altså linken:

    http://tantemiestoff.blogspot.com/2009/08/smamnstret-kokka-bomull-japansk.html

    Japansk kokka bomull. Seie meg absolutt ingenting, men kanskje deg??? ;o)

    Ha ein strålande dag, du strålende!

    SvarSlett
  5. Nettbutikken e forresten her:

    http://www.tantemie.no/index.do

    Linken var fra den gamle nettbutikken trur eg :o)

    SvarSlett
  6. Phu, du er jammen god du. Her har de fått åpne en dag hver, men nå er de så store at jeg satser på det ikke er noe ønske om kallender i år.....for hva finner man på til gutter på 13 og 17????????? men hver sin sjokoladekallender kan de få;)

    SvarSlett
  7. Hei igjen:-)
    Advarsel- engasjert tilbake-melding fra meg,he he:
    Ble skikkelig nostalgisk av det forkleet skjønner du - sydd etter bilder av meg selv i et lign. sånn ..ja midt på 70-tallet:-D
    Det var brunt med hvite kløver..!
    - og veldig fornøyd med pass-formen , det kunne gjort seg i et kjole-mønster også tror jeg:-)
    SVOOOSJ;-D

    SvarSlett
  8. Så herlig gave du mhar fått da, dekorativ:)

    Spennende med bloggtreff, alltid hyggelig å møte damene bak bloggene:)

    SvarSlett
  9. Herlige ideer - som alltid!

    En herlig flott boks du har fått!!

    KlemKKann

    SvarSlett
  10. Jeg skjønner at 72 kalendergaver til unger kan være vanskelig, men 12 kalendergaver til en mann på 45 er heller ikke veldig enkelt :) (Vi får gave annenhver dag. 24 gaver hadde jo blitt helt umulig!)

    Catje

    SvarSlett
  11. Jeg syns det er vanskelig nok å finne 24 gaver jeg....har sagt til eldstetøtta at det er siste gang hun får gavekalender i år. Jeg putter også oppi sokker, truser, nødvendigheter og masse ting de trenger. Må innrømme at jeg sjeldent har fått på plass alle 24 gavene innen 1. desember, og at jeg også har som mål (hvert eneste år) å klare det ;-)

    Lykke til og klem fra Siv

    SvarSlett
  12. Jeg har forsiktig prøvd å spørre om de virkelig trenger pakke kalender nå som de er så store...
    De så på meg som om jeg var en idiot *knegg*
    Kansje ikke så rart, siden det fortsatt hender jeg får pakkekalender av mamman min ;)

    Men hva kjøper man til en på 10 og ei på 14 da mon tro. Dårlig med fretex også her ute i havet. I fjor gikk det i utstyr til hest og rytter i den ene kalenderen, den andre inneholdt mest rekvisitter fra RBK-Shop! Så hva da med i år?
    Aner ikke skal jeg si deg, det er helt blankt på idè fronten. Jeg har innsett at jeg er i ei knipe...

    Jadda, så det så!

    Men det ser da ut til at du er i rute :) Kjenner jeg deg rett blir det nok full klaff. Juleshow har vi også vært på hvert år, slått sammen med vill juleshopping i Trondheim. Det er alltid så utrolig koselig med julepyntede gater og glade barn.

    Ha en fin, fin kveld Barbro!

    PS: De boksene til Namaste er griselekre!!!

    SvarSlett
  13. Så fin kjole! :O)

    Ja, jeg holder på med adventskalenderen jeg også. Pakker inn til barna (3stk) pluss søsteren min og farmor (som er 96 år, hun må jo ha en hun også :O)

    Miljøvennelig er bra!

    Klem Fredrikke :O)

    SvarSlett
  14. Heisan du og takk for tips. Syns det kan være utfordring å finne 24 kalendergaver, og til neste år er det 3 ganger så mange (eller kanskje ikke neste år, da er de ennå så små, men året etter....)
    Jeg forsøker også å kjøpe ting hun trenger, slik som sokker og truser, og litt tegnesaker, hobbyting og slikt som hun bruker, istedet for plastting som blir ødelagt med en gang. Lykke til i jakta.
    :) Susanne

    SvarSlett
  15. Så mange flotte og gode tips! Takk! :))
    Skal forsøke å fylle opp til desember starter jeg også, men utfordringen her er at de er altfor nysjerrige..og lett at det går hull på en eller flere av pakkene.. ;)
    Klem fra Line

    SvarSlett
  16. ikke alltid like lett å finne gaver til advendtskalenderen, og jo flere barn dess vanskligere.
    For en flott boks du har fått, helt nydelig!

    Hilsen fra Mimmi-Leone

    SvarSlett
  17. Jøje meg altså, du er jammen produktiv!!!Tenk å lage alt selv da, så koselig!Åh, jeg digger den bamsen der altså.Falt pladask for den!Det var jammen en god idè å gå på Fretex og kjøpe kalendergaver, de har jo så mye dill og dall der.Er veldig fan av miljøvennlighet...
    Tenk at du faktisk visste hvem Giraffmamma var da!Så utrolig komisk.Jeg lurer på om det er mange av oss bloggere som faktisk har truffet hverandre før, det er jo ikke utenkelig!Men at det skulle falle seg sånn at dere havnet på samme bloggtreff i tillegg, ja det er jo faktisk helt utrolig.
    Namaste-boksen er kjempesøt!Både kreativ OG generøs den dama der:)
    Ha en flott kveld!

    SvarSlett
  18. Heia, ja nå nærmer det seg en spennende og morsom tid for store og små, jeg har "bare" to å pakke inn til i år;) Boksen er kjmpe søt, nå skal jeg inn å se på nettbutikken:)
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  19. Tusen takk for komplimentet Barbro:) Jeg blir bare så kjempeglad for slik ord!
    Men du..jeg trodde giner var rådyre jeg...jeg tenkte over tusenlappen osv. Men jeg har bestilt min over nettet..Supersellers. Denne jeg bestilte med lang kropp, kostet ca 600,-. Synes i grunn ikke det var så "gæli" ;)
    Jeg synes giner er såå fine, og jeg har tenkt å ha den stående til pynt med forskjellige plagg jeg.
    Skulle i grunn hatt et sånt hodet til alpeluene også, men.
    Klemmer fra Line

    SvarSlett
  20. Med så mange gode idèer, kommer du sikkert i mål - men jeg skjønner at det er en utfordring!
    Med voksne unger er jeg kommet over kalenderstadiet. Greier ikke å komme i julestemning engang! Bare se på kalenderen - i år blir det ingen ekstra fridager, og da synes jeg det blir mye styr for lite. Ikke for det, jeg vet av erfaring at jeg smeller til i en siste innspurt, sånn nyss før :)

    SvarSlett
  21. Da sier jeg bare hjelp!!! Jeg har ikke engang begynt å tenke på kalenderpakker eller julegaver i år. Pleier ellers å være tidlig ute, men dette året ryker alle prinsipper er jeg redd. Jeg får ta et res en dag for å handle inn. Håper jeg finner alle på en gang(",)
    Men veldig gode ideer! Tusen takk for sparket bak om å komme igang!!!:-)

    SvarSlett
  22. Kalendergaver har jeg ikke kommet igang med, men jeg tenker og bekymrer meg. Jente på 15 er det mange muligheter til, men det blir fort dyrt. Gutt på 11 er nærmest umulig. Men pakker blir det vel, og dessverre innpakking og oppheng siste natta.
    Lykke til med dine 72 pakker!

    SvarSlett