mandag 4. januar 2010

Bare en hjemmeværende husmor...

Tenk at i det Herrens år 2010 ennå fins sånne håpløst gammeldagse damer som jeg som er HJEMMEVÆRENDE HUSMOR! Jeg er en sånn som får det til å gå kaldt nedover ryggen på Karita Bekkemellem, og som etter hennes skjønn helst burde vært utryddet for lengst! Og hun er i godt selskap. Mange lar seg irritere av en hjemmeværende husmor - for det er jo ikke regnet som noen ordentlig jobb å være hjemmeværende. De lurer på HVA I ALL VERDEN JEG DRIVER MED OM DAGENE???? Og synes det er på tide jeg kommer meg ut i arbeidslivet igjen. Og aller helst i en stilling som daglig leder, for det er jo "alle" for tiden...


Mange synes synd på min mann som må jobbe og slite,( mens hans hjemmeværende frue løper rundt i interiørbutikker og svir av kortet hans.....) Det de glemmer da, er at han har en jobb med mye reising, og nettopp fordi jeg er hjemme så har han mulighet til å reise så mye. Jeg vet at jeg er priviligert som kan være hjemme, men en sak har alltid flere sider....

Yrke, identitet og status er tett knyttet opp mot hverandre. Husmoryrke har ingen høy status, men man er ikke noe annenrangs menneske fordi man ikke har en statusjobb...


Siden jeg "bare" er hjemmeværende har jeg altså tid til å drive med en del kreative sysler. Som jeg håper kan være et levebrød (levebrød var vel å ta hardt i, men ihvertfall gi litt penger i kassen...) for meg en gang i nær framtid. Har planer om å starte en "bloggbutikk" om ikke så altfor lenge. Så da kan jeg vel smykke meg med tittelen daglig leder??

36 kommentarer:

  1. Hei Barbro. Dette var jo et litt trist innlegg. Jeg støtter deg 100%, er det ikke bare HELT UTROLIG hvordan folk bryr seg om alt. Enkelte bare MÅ henge seg opp i hvordan andre har det. Hev deg over det og gjør det du alltid pleier. Dette er en levemåte som dere har valgt og ingen har noe med. Sånn er det bare. Jeg synes du er kjempeflink og kreativ ;) Ha en fin kveld. Klem

    SvarSlett
  2. Barbro vennen og väre husmor er ett heltids jobb i sig og de som ikke syntes det har noe status vet ikke vad de snakker om. Du skal väre stolt over att du har muligheten om väre hjemme med dine barn. Og dette med webb butik syntes jeg virkelig du skal satse på for du er så flink.
    I og med att jeg er abreids lös akkuratt nå så har jeg samme stilling som dig "daglig leder i heimen" Bry deg ikke om vad andre sier for du er best!
    Stor klem fra kollegan Rachel ;)

    SvarSlett
  3. Heia husmor Barbro,
    Du har skrevet så herlig om det å være husmor,
    og jeg synes du kler den jobben alldeles perpekt!!
    Her er noen ord om kreativitet :"Kreativitet er fantasiens styrke.Vi er åpne for inspirasjon som får frem originaliteten vår.Med kreativitet er vi iderike og intuitive."
    KLEM BERIT

    SvarSlett
  4. Åååå du er sååå heldig !!!

    Drømmen min er å være hjemmeværende asså!! dete r en velsignelse å kunne være hjemme skal jeg si deg , i hvert fall når en har barn.

    Nyt tiden du:)

    Så morro med blogg butikk da, gleeeder meg til å se:)!!

    SvarSlett
  5. Tusen takk for koselige kommentarer- for jeg synes også nemlig jeg er heldig:-)

    Klem

    SvarSlett
  6. Jeg er også så heldig at jeg er daglig leder i heimen her.

    Ja til oppgradering av husmoryrket.

    Klem fra Sol

    SvarSlett
  7. Jeg synes du er priviligert som har mulighet til å være hjemme. Og mannen din er priviligert som har deg. Jeg tror mange skulle ønske de hadde råd til å være hjemme mer, særlig når barna er små.
    Nyt tida du har, ungene er heldig som slipper slitne og masete foreldre. Den bloggbutikken er jeg helt i mot. Det blir alt for fristende for meg.
    Klem:)

    SvarSlett
  8. Jepp, akkurat sånn er det!

    Jeg er også hjemmeværende(på 13-ende året!!) og kunne ha skrevet hvert eneste ord i innlegget ditt selv!

    For oss har det vært ett bevisst valg å ha råd til å ha meg hjemme, fra vi begynte å låne penger til hus og bil. Mannen er idrettsutøver og har hele tiden reist mye,- og vært fornøyd med å kunne jobbe litt ekstra mens jeg tar meg av alt her hjemme både av oppussing og husarbeid.
    Det har gitt oss begge og de 4 barna våre masse frihet og fritid.

    Nå trives jeg veldig godt hjemme, og spesielt etter at jeg begynte med "fru-jansen".
    Og så er det veldig godt å ha noen kreative og inspirerende blogg-"søstre" !!

    Klem ;o)

    SvarSlett
  9. HURRA!for deg:-)
    Jeg er også "bare hjemmeværende" med 4 barn og en mann som nesten aldri er hjemme..!
    Kan ikke si at jeg føler at jeg "slapper" av akkurat, men er veldig glad for å få gjøre det:-)
    Faktisk en fulltids-stilling, jeg går jo ikke hjem fra "jobb" klokka fire akkurat.
    De kreative tingene jeg lager, gjør jeg sent på kveld el. nattestid faktisk:-)og mest som avkobling:-)
    Fint at du skriver et slikt innlegg Barbro, for jeg føler meg IKKE spesielt verdsatt...
    Barna mine derimot, håper jeg nyter litt godt av det:-)
    Klem,Hege( med-husmor,hehe!)

    SvarSlett
  10. Heia Barbro!
    Stå på.Jeg gleder meg til du starter bloggbutikk jeg.Hvis det ver du som produserer sånne vakre bilder som det er på headeren din så er jeg kunde hos deg. Du gjør det som er rett for deg. Drit i de andre. Vær glad du kan være hjemme hos dine. Du legger grunnlaget for dine barn der.
    Klem

    SvarSlett
  11. Elsker å jobbe deltid og har elsket å hatt lange permisjoner med guttene !!! Og snart kan du jo kalle deg både daglig leder ,adm dir, sekretær,regnskapsfører mm. Og jeg vet en ting til du er: Kunstner!!
    Klem fra en som støtter valget ditt:)

    SvarSlett
  12. Stort sett tar vi selv våre valg i livet. Da bør vi respektere de valg som hver av oss gjør. Noen velger å vie seg for familien, noen for samfunnet, noen for egen karriere, osv. Verdier i livet. Du har valgt din egen familie. Tiden med ungene når de er små, får vi ikke igjen.
    Jeg jobbet en del redusert mens ungene var små, i dag jobber jeg fullt og studerer i tillegg (blir ferdig før jeg fyller femti), og har det fortreffelig, i voksen alder og med voksne barn. Kun for liten tid til mine hobbyer, men det håper jeg å ta igjen. Vær stolt av ditt valg, og nyt HVER dag. Klem

    SvarSlett
  13. Ikke bry deg. På denne måten får du utvikle det kreative, noe som ikke på noen måte kunne ha gitt de resultater du viser hvis du var i jobb.
    Støtter deg 100% når det gjelder butikk. Det er i den kreative verden du hører hjemme - derom hersker ingen tvil. Bare se på alle de flotte kommentarene du får.
    Sett bilen i 5-gear og kjør på.

    SvarSlett
  14. Kjære Barbro, ikke la deg presse av hva andre mener! Dere har tatt en avgjørelse dere er fornøyde med, og det er det som teller. Det viktigste er at dere, både hver for seg og som familie, trives med det :)

    Ikke alle er like... :)

    SvarSlett
  15. Hjenneværende husmor er en skikkelig jobb og du skal være stolt av det!! Med to små barn og en mann som reiser slik trenger man å være hjemme.. Hvem skal ellers få huset til å "gå"?? Om noen andre sier noe annet er det nok litt misunelse ute å går!!
    Vi skal trives med det vi gjør.
    You go girl

    SvarSlett
  16. Å, så heldig du er som har anledning til å være hjemmeværende! Jeg er for tiden hjemme i fødselspermisjon med minstemann - og jeg storkoser meg! :) Stå på! Gleder meg til du åpner nettbutikken din! :)

    Klem

    SvarSlett
  17. Hei igjen!
    Må følge med på kommentarene her, for dette traff meg litt idag.
    Ingen er like, og det må være rom og respekt for forskjellige valg. Og så er det vel en tid for alt.
    Men..... det jeg jo skulle si deg nå, var at jeg syntes Hanefar på toppen her var så kjempe-fin!!

    Ha en fortsatt finkveld, Barbro!

    SvarSlett
  18. Der er nok mange hardt-arbeidende damer som er misunnelig på deg, Barbro...
    Nyt det, og vær glad for at du har muligheten.
    (Veldig søt fugl...skulle hatt en sånn som ikke flyr vekk:)

    Blir kjekt å treffes i morgen..

    Klem :-)

    SvarSlett
  19. Ja, jeg har jo lurt veldig på hva i all verden du driver med der hjemme. Bortsett fra å være med ungene. Og vaske klær, Og rydde. Og handle. Og vaske. Og sy. Og kreere all slags lekkerheter. Og trøste. Og snakke med ungene. Og lage middag.
    Nei, vet du hva, jeg kjenner meg veldig igjen. Jeg har også en mann som jobber masse, og det gagner alle at jeg tar det litt med ro på heimefronten.
    Og vet du hva jeg skal denne uka? Trille innom jobb for å levere søknad om permisjon fra jobben et år til...¨
    Så vær så snill å åpne nettbutikken før sommeren, mens jeg fortsatt har en inntekt.

    SvarSlett
  20. Om du er hjemmeværende, tror jeg ikke du sitter med hendene i fanget akkurat. Bloggen din vitner om noe helt annet. Regner med at 24 timer i døgnet blir for lite for deg også...

    Blir spennende med bloggbutikk....

    SvarSlett
  21. Du er heldig og priviligert som "bare" kan være hjemme;)Et modig valg igrunnen i dette samfunnet der man bare skal ha og ha..... Nyt det du med god samvittighet og stå på. Lykke til med nett butikken, gleder meg;)

    SvarSlett
  22. Syns de som er hjemmeværende husmødre er tøffe jeg. Jeg har vært hjemme i permisjon i 10 mnd og har 2 mnd igjen før jeg går inn i en periode med permisjon uten lønn. Liker å være hjemme med Linus, men jeg må nok finne meg noe å gjøre etterhvert. Litt penger må vi jo ha - men det blir ikke fulltidsjobb - og jeg skal ikke tilbake som lærer!
    Skal også, som Pia over her, innom jobben denne måneden og søke permisjon fra jobben min et skoleår til, for å se om jeg kan finne meg noe litt mer kreativt å gjøre. Blir spennende fremover.

    KLEM!

    SvarSlett
  23. Må bare kommentere om det å være "bare" hjemme.
    Nyt tiden du kan være hjemme med barn og få dyrke dine egne interesser som du trives med. Det er jo virkelig det som er "LIVET". Det kommer nok dager der du må/vil ut i jobb og da kan du se tilbake på den fine tiden du var hjemme. Er selv delvis arbeidsledig og nyter hver dag jeg kan jobbe med det jeg helst liker. Samvittigheter er også bedre når jeg ser at jeg har mer overskudd til å kunne prioritere barna mer. Så nyt tiden hjemme :)

    SvarSlett
  24. Hei gode du!
    Vet du, du er heldig du, som har anledning til å være hjemme OG det er ikke bare bare det.... For deg som er så kreativ og skapende er det en gyllen anledning til å få kunne gjøre en hobby om til et levebrød, og jeg roper høyt hurra når bloggbutikken din kommer - gleder meg alt!!!

    Ønsker deg en strålende flott uke - nyt dagene i hjemmet og det arbeidet du utfører der!!

    Stor klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  25. Godt innlegg, jeg humrer gjenkjennende her jeg sitter jeg også. Er selv hjemme med toåringen min, nemlig, og har vel ikke akkurat så mye tid til å kjede meg jeg heller!

    Stå på!! :)

    SvarSlett
  26. 26 kommentarer på et innlegg sier vel alt: )

    SvarSlett
  27. Det å kunne være hjemme er jo et privilegium, noe slett ikke alle har mulighet til. Du er heldig! :D

    SvarSlett
  28. Henger meg på alle de fine kommentarene over.
    Så spennende med bloggbutikk da:) Du kommer til å få nok å gjøre på når den er oppe å går! Mange som liker de flotte og spesielle tingene du lager. Jeg er en av dem;)
    Klem Anne

    SvarSlett
  29. Fikk ikke kommentert i går. Jeg har vært hjemme i 15 år. I den perioden har jeg nesten ikke fått kommentarer for valget vårt, men hadde uansett ikke brydd meg. Har i disse årene brukt mest tid på ungene, ikke så mye på husarbeid (ikke mer enn andre), og mye på organisasjons- og frivillig arbeid. Det siste har blitt noen årsverk uten lønn som har kommet mange til gode. Og selvsagt har jeg hatt mer tid enn de som er i jobb til å være kreativ. Noen år lagde jeg mye for salg (mest på markeder), men i det lange løp syntes jeg ikke det lønte seg i forhold til arbeidsinnsatsen.
    Det siste halve året har jeg hatt en 20% deltidsstilling hvor jeg jobber hjemmefra. Når det passer.

    Vet jeg er priviligert, disse årene kommer aldri igjen. Etterhvert vil jeg nok ut i arbeidslivet igjen, men har ikke kjedet meg en dag hjemme. Og stresset for familien er nok en del hakk lavere når en er hjemme.

    Så heldige er vi, og jeg er sikker på at du også er glad over det valget du har mulighet til å ta nå. Lykke til med nettbutikk! Du er en kunstner med tekstilbildene dine, så der har du noe helt spesielt som ikke så mange andre har tilsvarende av.

    SvarSlett
  30. Synest det er helt topp at mødre vil være hjemme med barna. Tror nok det er mange flere som vil væer hjemme arbeidene det en vi aner. Jeg jobber halv stilling etter en motorsykkeulykke for to go et halvt år siden. Får en del komentarer jeg og, siden jeg ikke er i full jobb. Stort sett preller det av. Nå har jeg tid til det jeg ikke fikk tid til før. Har ingen planer om å bli noe stort, det får andre strebere ta seg av. Jeg synest familien er viktigere ;-)
    Gleder meg til du åpner nettbutikk. ;-)

    SvarSlett
  31. Det handler som regel om prioriteringer. For egen del håper jeg at jeg får anledning til å kunne være mer hjemme lenge med mine barn. Skal ut i permisjon nr 2 om ca en mnd. Denne tiden kommer aldri tilbake - og i tillegg har jeg også en hel del kreativitet som trenger litt tid (NestenPerfekt)
    Støtter dine/deres valg 100%
    Burde igrunn være status å kunne velge familie foran en arbeidsgiver. Lykke til med alt ditt!

    SvarSlett
  32. Så flott innlegg! Husmorrollen er en HELTIDSJOBB, døgnet igjennom faktisk, 24 x 7!!
    Jeg begynte å jobbe igjen nå i høst ( 3 dager i uken) etter halvannet år hjemme etter at tredjemann kom til verden. Du verden som jeg savner den hjemmetiden innimellom!! Mindre stress, sjelden å måtte organisere barnevaktt til alle tider, middag på bordet når mann og barn kommer hjem, god tid til familien og det som hører med.
    Nyt den muligheten dere har til å løse hverdagen slik. Tror du vil tenke tilbake på denne tiden som noe godt, og at den var disponert på det det kjæreste vi har, familien!!:)
    Ønsker deg lykke til med nettbutikken!!Skal bli spennende å følge med!
    Klem fra Cathrine

    SvarSlett
  33. Jeg kjenner meg så godt igjen...Jeg er også hjemme,og selv om jeg jobber som sydame i tillegg til å drive hus og hjem er det tydeligvis en del som tror jeg sitter på kaffebrenneriet annenhver dag, og ellers bare hygger meg i hjemmet med høvdingens surt inntjente midler. ren og skjær uvitenhet tenker jeg da, og litt misunnelse.

    SvarSlett
  34. Alle som skriver her har visst små barn. Min 4 er blitt 8 til 20 år, og jeg er fremdeles hjemme. Mannen i huset sees sjeldent. Er det noen hjemmeværende igjen der ute med store barn? Synes ikke arbeidsmengden er blitt mindre med årene. Små barn - små problemer, store barn - store problemer. Ungdommer roter minst like mye som små barn, og de trenger fremdeles motivasjon og hjelp til lekser som er blitt mye mer krevende.

    SvarSlett
  35. Søkte på "hjemmeværende husmor" og da kom jeg over denne fine siden :-) Ville bare legge igjen en liten hilsen. Blir så glad når jeg ser det finnes flere hjemmekjære kvinner der ute.
    Hilsen hjemmeværende husmor med en sønn på 5 :-)

    SvarSlett
  36. Hei
    Som hjemmeværende mamma til min 3 barn som nå er voksne og har begynt å gi oss barnebarn. Ser både jeg og de hvor godt det var med mamma hjemme. Jeg har søkt litt idag angående en artikkel i Aftenposten om oss hjemmeværende heller jeg liker å kalle det hjemmearbeidende og da kom jeg over bloggen din, du skriver så fint om det og jeg liker også veldig godt den kreative siden, jeg har også brukt mye tid på både strikking, veving og en del andre kreative ting også. Så jeg kommer nok til å titte innom din side flere ganger.

    SvarSlett