torsdag 14. januar 2010

Redesign

Jeg har i flere år vært opptatt av gjenbruk, og er en ivrig samler av klær som har blitt for små, eller kanskje har noen huller eller flekker, eller rett og slett er gått av moten. Jeg samler også på duker og sengetøy og blonder. Veldig mange av vennene mine er klar over samlemanien min, og kommer innom med poser med avlagt tøy når de har hatt ryddesjau. For meg er jo det som rene julaften. Kjempespennende!

Jeg synes også det er stas å arve klær. Kanskje jeg farger de hvis de har blitt litt slitt, eller syr på en applikasjon for å skjule en flekk. Eller en kjole sys om til skjørt, som her.


En kjempeskjønn Monsoonkjole (og jada, elsker merkeklær også...) som vi har vært så heldige å få arve. Etter fjorårets sesong var den imidlertid for liten, og ble sydd om til et skjørt som helt sikkert er passelig nå til våren.


Og ettersom jeg er tilhenger av å gjøre det enkelt, så ble det bare satt på en bred strikk oppe - og så måtte jeg legge noen legg for å få det til å passe i vidden. Jeg unngår gjerne glidelås og knapper hvis det er mulig. Det er enkle er ofte det beste, spør du meg...

25 kommentarer:

  1. e, he Barbro-vi er veeldig like vet du det?
    Jeg er en samler(kalles for hamsteren i familien..!), alt fra gamle klær,til møbler,rariteter,smykker etc
    Hadde tenkt å dele den awarden med deg da vet du(du lå først på listen - men så kikket jeg innom deg og så at du hadde fått den av flere(kan vel ikke skrive om seg selv to ganger, fniis!):-)
    Sååå kjekt å bli kjent m/ en likesinnet skal du vite:-)
    Det "bobler" her også skal du vite(bare aaltfor liten tid...):-)
    Ha en fin kveld, klem Hege.

    SvarSlett
  2. Det ble et fint skjørt. Likte stoffet veldig godt.Jeg kunne godt tenke meg et sånt skjørt!:) Du må sjekke denne nettsiden: www.shamu.no Hun er en mester på redesign:)

    SvarSlett
  3. Så enig med deg!! Og det ble kjempelekkert! Elsket selv å arve klær til ungene...liker å arve klær selv også:D
    Ha en fin kveld og klem;)

    SvarSlett
  4. Så flott! Både tankegangen og syinga..
    Og å gjera det lettvint er berre ein fordel både for syersken og brukaren:0)

    SvarSlett
  5. Jeg og, jeg og! Synes det er supergøy å gjøre om gamle plagg til "nye". Dette skjørtet var jo helskjønt og gir absolutt plagget noen ekstra år. Spesielt barneklær som de vokser så fort fra, er det kjekt å utnytte! Nydelig jente!♥ Ha en fin torsdagkveld. Klem H

    SvarSlett
  6. Det ble toppen! Tenker det er en liten jente som blir glad for nytt skjört :-)
    Det og arve klär är toppen både til stor og liten. Det den ene er lei av blir helt nytt for enannen. Jeg sammler ikke så mye klär men jeg forsöker samle på duker,gardiner og stoffer. Desverre ble lagret nesten på null når jeg skilte meg for 7 år siden og efter det har det ikke funnets ökonomi til og köpe nytt. Så jeg gör det beste av det jeg har og senast i dag har jeg gjort det (kommer i innlägg på bloggen senere)-
    Barbro i morra skal jeg på intervju på den jobben jeg har sökt, håper virkelig det gör bra. Ha en fin kveld käre venn!

    SvarSlett
  7. Stoffet var kjempefint, så jeg skjønner godt at du vil beholde plaget lengst mulig!

    Og du er så flink til å se muligheter og ikke begrensninger!!

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  8. Det var en enkel og grei løsning :) Og det ser veldig fint ut.

    Jeg har vært samler før, men nå har jeg sluttet med det... ;)

    Sliter med migrene i dag, og håper den ikke blir så ille. På det verste blir jeg slått ut i flere dager. Håper hver eneste gang at det går fort over... man skal aldri slutte å håpe...

    Ønsker deg en fin kveld!

    SvarSlett
  9. Da vet jeg hva jeg skal ta med til deg neste gang jeg reiser vestover...
    Det var en flott kjole som ble til et likeså flott skjørt! Og jenta di er bare vakker!
    Ha en flott kveld!

    SvarSlett
  10. Så søtt skjørt! Vakkert stoff, forstår deg så godt! Jeg har også en tendens til å samle på stoff, blonder, gamle vakre klær.....
    Ha ei fin helg!
    Klem : )

    SvarSlett
  11. Så flink du er til å tenke gjenbruk! det er bra! Så greit å sy om til nye plagg! Skjørtet ble kjempe fint;)

    SvarSlett
  12. Så fint skjørtet ble, nydelig mønster på stoffet!

    Klem

    SvarSlett
  13. For et flott skjørt:D Det kunne jeg hatt hi hi

    SvarSlett
  14. Så flott det ble også, kjekt at en kan gjøre sånn og at jenten er fornøyd.

    Takk for hilsen

    klem

    SvarSlett
  15. Hyggelig at du kommer og skriver hos meg :)

    Nei, jeg har ikke heklet "over-knee" sokker noen gang. Men har en datter som ville elsket det... Ikke sikkert min tålmodighet rekker til slikt - de er jo ganske lange ;)

    SvarSlett
  16. God ide! Hvorfor kaste når man kan gjøre som deg.

    SvarSlett
  17. Takk vennen for den koselige komentaren :-)
    Klem till deg!

    SvarSlett
  18. Ja, moro å trylle om klær og annet en kommer over;)
    Nydelig datter:)

    Klem fra Anett:)

    SvarSlett
  19. Helt genialt - så flink du er!!! Flere skulle vært som deg, istedenfor å kaste... Nydelig liten "snuppe" du har - hun blir nok like flott i sitt nye skjørt, som hun var i kjolen:o)

    Ønsker deg en strålende flott helg!

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  20. Hei hei Barbro,
    Endelig har jeg satt meg ned med PC`n og er på en liten bloggerunde. Har storkost meg med en liten oppdatering hos deg og så FANTASTISK det fam. collaget var! Det må jeg virkelig si! utorlig kult!
    Ellers så sitter jeg her og sukker av begesitring over dine sy-ferdigheter. t.o.m jeg får lyst til å ta maskinen ut av sakpet enda jeg nesten ikke vet hvordan jeg trer ny trå...:)
    Det er jo så mye flott man kan lage- men det trengs jo masse øving til først - det vet jeg.
    Vel, det er ihvertfall veldig inspirerende å se alt det flotte du lager.
    Ha en riktig god helg!
    Klem Solveig :)

    SvarSlett
  21. Så smart, og så fin den ble! Og nydelig jente du har.
    God helg!
    Klem Tino :)

    SvarSlett
  22. Gøy med redisign:) Får virkelig utnyttet et en har...

    Ha en fin dag, Barbro:)
    Jeg skal på galleriet i dag, med ny kjole....

    SvarSlett
  23. Det enkle er det beste! Så yndig skjørtet er!

    SvarSlett
  24. Halloen..

    så flott skjørtet ble! Er så enig med deg at det enkle ofte er best, er også veldig tillhenger av det:)

    Å få poser med gamle saker er en spennende skattejakt! Ønsker deg en flott helg, stor klem

    SvarSlett
  25. Kjempefint skjørt. Jeg har også sparegenet, så det er lite klær som kommer ut av huset her, det kommer vel mer inn.

    SvarSlett