søndag 23. oktober 2011

Studio og beste julegavetips

Interiørmagasinet Studio,www.studiomag.no, arrangerer i disse dager en konkurranse hvor bloggere kan bidra med innlegg om sine beste julegavetips. Tipsene må være basert på interiør og/ eller innpakning, og inneholde elementer av redesign og dekor. Utrolig spennende og morsom konkurranse, og jeg liker spesielt fokuset på redesign når det gjelder julegavetips.

Her følger fullstendig konkurransetekst:

Nå gir vi DEG mulighet til å få din drømmereportasje på trykk i Nordens nyeste og fineste interiørmagasin. Det eneste du trenger å gjøre er å skrive et blogginnlegg om dine beste julegavetips. Julegavetipsene må selvfølgelig være basert på interiør og/eller innpakking, og inneholde elementer av interiør, redesign, innpakking eller annen form for dekor. Du står selv fritt til å velge vinkling. Teksten må være på minimum 4000 tegn. Bidrag må også inneholde 6-7 bilder som illustrerer innlegget. Til sammen trekkes det fem vinnere – én publiseres i magasinet, de resterende fire publiseres på www.studiomag.no.
Bloggere som ønsker å delta må gjøre følgende:
Send en e-post til: katrine@studiomag.no med lenk til blogginnlegget og skriv at du deltar i konkurransen. Fullstendig konkurransetekst må også publiseres på bloggen.
Du må lenke til Studios nettside og Studios Facebook-side i konkurranseinnlegget.


Årets julegavetips herfra er lyslykter med strikket/heklet trekk. Jeg har blant annet brukte gamle syltetøyglass og Norgesglass til å lage lykter av. Liker du å strikke og hekle, så lager du fint et trekk i en fei, men er du ingen kløpper med pinnene, så let i skuffer og skap etter for eksempel enslige pulsvarmere.      
Enslige votter, sokker og pulsvarmere fins i hopetall hos oss, og hvis ikke lyslykten er for bred, så går det fint an å bruke en pulsvarmer som trekk. Den stripete og den grå lyslykten er laget av pulsvarmere, mens den hvite er laget av et påbegynt strikkeprosjekt som ble sydd sammen til et hylster. Kjapt og enkelt, og veldig dekorativt. Gamle strikkegensre, sokker, skjerf o.l. kan ved hjelp av saks og symaskin få nytt liv som lyslykttrekk. Dette er gaver som er både personlige, rimelige og miljøvennlige.

En personlig gave fortjener naturligvis en personlig innpakning og. Her har jeg gått for den litt naturinspirerte innpakningen, som passer godt til miljøvennlige gaver. Hvite papirposer (som kan resirkuleres - i motsetning til fargerikt julepapir) er knyttet med hyssing og pyntet med naturmaterialer som kongler og kvister, i tillegg til hjemmelagde hjerter.
Gaven nederst i venstre hjørnet er pakket inn i en gammel heklebrikke fra et loppemarked, og da blir jo innpakningen nesten en gave i seg selv for de som liker sånt:-) Heklehjertet som er brukt som dekor på den ene papirposen er også laget av en avlagt hekleduk, som er stivet med vlieselin. To like hjerter er klippet ut og sydd sammen vrange mot vrange med sikksakk.
Det fine med hjertedekoren er at den kan brukes som julepynt etterpå. Lager du flere av disse kan de fint gis vekk som julegaver også. Pepperkakeformer er fine å bruke som mal, og her kan man lage hjerter, stjerner, griser, og det hjertet måtte begjære. Pepperkakeformer fins i det fleste fasonger:-) Når det gjelder opphenget, så synes at det er greit å bruke gøtt.
Kjempefine som pynt på juletreet, på en grein, eller på en pakke:-)

Besøk gjerne Studios Facebook-side: https://www.facebook.com/pages/Studio/171333912931989, eller
klikk deg inn på nettsiden deres og bli med i konkurransen du og.

17 kommentarer:

  1. Så mye fint Barbro!
    Liker så godt de lyktene. Har igrunnen begynnt å samle på syltetøyglass, så skal snart til å strikke jeg og:)
    Klem Gitte

    SvarSlett
  2. Har igrunnen ikkje likt slike strikka trekk på syltetøyglas, men du får det til å sjå fint ut :) Ser ikkje vekk frå at det vert prøvd...
    ShyB

    SvarSlett
  3. Utrolig mye fint man kan lage selv. Jeg MÅ lære meg hekling og strikking og generelt håndarbeid veit jeg. Finner jo inspirasjn overalt om dagen.. hehe..

    SvarSlett
  4. Absolutt ikke en konkurranse for meg, men absolutt noe for deg! Hjertene dine er flotte:)

    SvarSlett
  5. Hei Barbro :)
    Tusen takk for fine tips :) Jeg kan dessverre ikke strikke eller hekle så det var fint med slike tips om at man kan bruke det man har i skuffer og skap :) Syns det er så fint med slike strikket/ heklet rundt glass – stemningsfullt og vakkert… Kjempeflott gavepose med pynt her også, virkelig kreativt ღ skjønne også hjerte- og stjerne dekoren som du har laget her også ღ Jeg vet ikke om denne konkurransen er noe for meg, men inn å titte det skal jeg :) Ønsker deg en fortsatt fin søndag, klem fra Mette

    SvarSlett
  6. Hei hei!!

    Disse hekla/strikka lyslyktene er bare så lekre!! Masse flotte tips her!!

    Ha en fin søndagskveld!

    Klem Tine

    SvarSlett
  7. Fantastiske gaver Barbro!!
    Elsker hjertene du lager ♥
    Slike vil jeg og ha;) Vi får prøve oss;)

    Nå skal jeg inn og titte på linken, sikkert mange gode ideer der;)

    Ha en finfin kveld!

    Klem Line

    SvarSlett
  8. Jaha, hvor begynner jeg? Tja, oki først og fremst, lyslyktene din er flotte, innpakkinga genial, og pønten nydelig. Klemz Grethe

    SvarSlett
  9. Jeg liker også å pakke inn mine gaver i enten hvitt papir eller gråpapir og pynte med noen tags som passer for anledningen. Gjenbruk er alltid gøy =)

    SvarSlett
  10. Så masse flotte ideer og fine bilder.
    Klem

    SvarSlett
  11. Å guri for et smart tips med de lyslyktne:))) og den hvite julepynten din er jo bare lekker:)))

    SvarSlett
  12. Stilig :) Smart med pynt på gavene som kan brukes etterpå. Jeg har pleid å knyte på små julekuler, men å lage selv var heller ikke dumt!

    SvarSlett
  13. Veldig fine ting du lager! Flere ideer jeg vil ta med meg :)

    Men jeg finner ingenting om konkurransen på Studio sine sider. Er det jeg som er blind eller?

    SvarSlett
  14. Hei Birgit!

    Det står øverst til høyre på siden deres:-)

    SvarSlett
  15. Hei Barbro!
    Jeg så denne utfordringen selv, og tenkte på det i halvannet sekund før jeg slo det fra meg. Nå er jeg virkelig glad for det, for konkurransen fra deg hadde vært knalltøff! Så stilig du har gjort det, og så lurt det er! Jeg har også veldig sansen for innpakkingen din - så gjennomført, personlig og naturlig!

    Ha ei flott uke :)
    Klemmer fra Fransa

    SvarSlett
  16. Hehe - da var det jeg som var dum da... ;)

    SvarSlett