fredag 28. oktober 2011

Offisielt åpnet

 Ja, da er det duket for årets aller første julebord. Som aldeles ikke var ment å være i oktober, men for at flest mulig skulle ha anledning til å være med, så ble det sånn. Så da erklærer jeg julebordsesongen for offisielt åpnet:-)
Tradisjonen tro samles gode venner til deilig mat og drikke før jul. Og tradisjonen tro tar alle med seg et bidrag til koldtbordet, sånn at det ikke blir så stress å være vertinne. Vel, vel, stress er det nå uansett. Jeg bruker jo en hel dag bare på å få huset noenlunde på stell...


Som om det ikke var nok å gjøre, så måtte stolene som hadde stått i heller rå omgivelser i kjelleren (Det er litt høyere luftfuktighet i Bergen enn andre steder) trekkes om. Da måtte jeg bare ta det første og beste stoffet jeg fant som var cerisefarget velur, noe nordlendingen fant en smule vulgært. Men fargen sto nå fint til blomstene da, så får det heller være at nordlendingen synes dette kunne minne om en fest på horehuset....


En ting har jeg ihvertfall lært meg opp gjennom når man skal ha besøk, og det er å begynne med å dekke bordet. Så bordet ble dekket i går kveld, mens stressnivået ennå var på et akseptabelt nivå, og borddekking var en hyggelig affære.


Etter at jeg har mislykkes med konfektkaken, og bokstavelig talt måtte spa den ut av formen, har adrenalinet steget til uante høyder. Kaken ser virkelig ut som det er ungene som har laget den. Kanskje jeg kan skylde på de? Nordlendingen er for anledningen sendt ut for å kjøpe jordbær, så får jeg heller kamuflere fadesen så godt jeg kan. Håper han har kjøpt mange jordbær...


Aldri så galt at det ikke er godt for noe, for nå har endelig fornuften seiret og jeg har innsett at jeg trenger egentlig ikke å bake noe focacciabrød og rundstykker (i tillegg til å lage moltekrem, to kaker, karbonader, steike løk og lage potetsalat) når vi faktisk har et bakeri som nærmeste nabo.


Uansett satser vi på at et særdeles sjarmerende vertskap veier opp for eventuelle matfiaskoer:-) Men nå må jeg løpe - nordlendingen trenger strykehjelp.

Ha en riktig god helg!



20 kommentarer:

  1. Hihihi... du skriver så bra... *ler*

    Kjenner meg veldig igjen med det å bruke lang tid på å gjøre rent huset og ordne. Det er en del ting som skal gjøres, ordnes, vaskes, ryddes og ja i det hele tatt bakes. Den kaken din blir nok kjempefint, og med masse jordbær så blir den nok knall! Hvis den ikke skulle bli det ja da får du skylde på ungene.. hahaha :D


    Nydelige blomster og bord, synes stolene var nydelige med det trekket. Nå har det jo seg slik at jeg elsker den rosafargen da ;) Mannen din vil nok lære seg å like de han også...

    Masse lykke til i kveld, det blir nok strålende!♥

    Klem Ida

    SvarSlett
  2. Så nydelig. Og stolene: veldig kule!
    Julebord.... jeg greier nesten ikke tenke så langt engang. Juleforberedelser kommer like brått på hvert år.
    Og det med å ikke bake selv til fest: Smart! der har jeg også skjerpa meg. Er jo stas å servere hjemmebakte fristelser - men det er liksom alltid nok annet som skal ordnes. Og baker`n er ok!

    SvarSlett
  3. Nydelig festbord, så om det legger listen så får dere en fantastisk kveld uansett om brød og kaker er hjemmelaget eller ikke :)
    God helg!

    SvarSlett
  4. He-he, ser det for meg ja!!!!! Jeg har også lært å dekke bordet dagen før, før stressnivået har begynt å stige:DDDD Nå har jeg aldri vært på ehhhh bordell, så jeg vet ikke om cheriserosa stoler er typisk inventar der, men det bla jo bra;DDD Vi skal på camping-konferanse i helga, sånn omtrent rett borti gata, eller rettere sagt 15 kilometer nordover til Son spa og hotell. Og Gubben er på jobb, har fremdeles ikke begynt å pakke, og skjorta trenger et strykejern. Jeg har to valg: enten la Gubben gå rundt i ustrøket skjorte, slik at alle kan syntes synd på han, som har en så udugelig og uinteressert kjerring,- eller stryke den nå:DDDDD Antar at det blir det siste, dersom det ikke skulle dukke opp noe mer spennende før klokka tre!!!!!! De som bor nærmest, kommer til hotellet sist. Har man hørt. Ha en flott julebordweekend:DDD klemz Grethe

    SvarSlett
  5. Holder på å planlegge julebord for venner her selv, og det blir en kabal som man må prøve og få til å gå opp med tanke på at det skal passe for alle.
    Kjempe koselig med julebord, og kjempe lurt med at alle skal ha med hver sin rett. Kaka blir nok bra den med kamuflerte jordbær ;0)

    Kos deg så mye med julebordet og riktig god helg til deg
    klem Jane.

    SvarSlett
  6. Så fint bord. Syns den stolen var fin jeg da. Er de kjøpt hvite eller har du malt de?

    SvarSlett
  7. Jeg kjenner til stressfaktorene dine, og følelsen av at alt skal være helt perfekt, derfor gjør det meg veldig glad å høre at fornuften har seiret og at du kjøper noe på bakeriet i stedet for å lage alt sammen selv: ) Gjestene setter nok uansett mer pris på en vertinne som har senkede skuldre og som klarer å være våken. Og kaken smaker vel sikkert godt, selv om den ser litt rar ut!?

    Og hvis nordlendingen syns rosa velur var litt vulgært, ja, så trekker du dem vel bare om igjen om noen dager? Det er du jo en mester på!!
    Flott bord! KOS DERE MASSE!!!
    KLEM!

    SvarSlett
  8. Synes stolene ble knallfine, jeg. Eller kanskje jeg ikke tør i å si det?
    Nydelig bord og oppdekning totalt. Kos deg med festen.

    SvarSlett
  9. Kjempefint pyntet bord og i mine øyne er det ingenting (foreløpig!) som minner om et horehus..

    Godt å se at du ikke har tatt frem julepynten, selv om dere starter julebordsesongen i dag.

    Kos dere masse!

    Klem

    SvarSlett
  10. Noe tidlig med julebord ja, men koselig at alle kan være med da.

    Du har pyntet så fint, blir nok en superkoselig kveld med flott vertskap.

    Kos dere masse, klem.

    SvarSlett
  11. jeg synes stolene ble riktig så stilige jeg :-) høres kos ut med samling av gode venner. Vi skal ha samling av en haug med gutter og jenter kledd ut som masse skummelt i anledning Christopher sin fest imorgen. Jeg gruer meg allerede og kan ikke forstå at jeg faktisk har invitert over 50 10-åringer hjem

    SvarSlett
  12. Dette var vakkert !!
    Stolputene kan du jo bare trekke om igjen ved en annen anledning vell ?? Håper du kommer til å kose deg masse enten kaken ble sånn eller sånn :) Det er smaken som teller og tipper den er knallgod :))

    Fredagsklem fra Heidi :)

    SvarSlett
  13. Jaja, det er vel bare å innse at jula nærmer seg:) Blir garantert vellykket:)

    Kjekt stoltrekk i innlegg under her:)

    SvarSlett
  14. Lykke til med eit veldig tidleg julebord. Men godt med alt som er gjort ;)

    SvarSlett
  15. Å herregud, er det julebordsesong allerede! Nå blie jeg litt stressa for jeg har sagt ja til å underholde på jobbens julebord og har ikke begynt å forberede meg. Det er forresten hemmelig, hysj.

    Hadde det kke vært for at bordpynten var så lekker kunne dere jo hatt temafest horehus. Men ellers er stolene kule, da.

    Og takk for rause ord hos meg. For jeg var også innom Ellen og mista litt piffen. Her skryter jeg av mine små punger med glidelås og for, lissom....Men jeg må jo glede meg over mine egne mestringer og ikke sammenligne meg med proffene

    SvarSlett
  16. Herlig dekket bord barbro;)
    Dette kan du virkelig ♥
    Er ganske sikker på at og komme som gjest hos dere er veldig, veldig koselig;)

    KOS DERE!!

    Klem Line

    SvarSlett
  17. Det ligner ikke på et julebord, så da er det vel greit. ;-) Lykke til med festen.

    SvarSlett
  18. Vi damer har vel en tendens til å legge lista litt høyt, noe som gjerne resulterer i stress og tidsklemme. Men som regel går det like bra om man velger litt lettvinte løsninger. Ha en fin aften!

    SvarSlett
  19. Håper dere får en flott fest :) FOR et nydelig bord du har pyntet, og jeg synes fargevalget til stolputene var snasent!! (så får nordlendingen din mene hva han vil ;)

    SvarSlett
  20. Syns stolene ble fine jeg....jeg ville heller lurt på hvilket grunnlag nordlendingene kunne komme m ei slik sammenligning ;-)

    I grunnen veldig lurt å ta julebordet så tidlig, så blir det mer kos enn stress :-D

    Kos deg - klem Siv

    SvarSlett