fredag 1. april 2011


Da jeg ryddet nede i kjelleren i uken fant jeg igjen en pose med bunadsstoffer. I fjor dristet jeg meg jo til å sy en bunadsvest til lillemann, etter først å ha dristet meg til en tur innom Husfliden. Vesten ble en veldig forenklet utgave av oppskriften fra Husfliden, som jeg egentlig ikke skjønte så mye av... Det var litt som å lese en bok med utrevne sider - det var liksom noe som manglet - ihvertfall for oss som må ha det inn med teskje...


Som den amatøren jeg er, så la jeg jo heller ikke til litt ekstra sømmonn, verken på skuldrene eller i sidene. Dermed var vesten for liten i år... Men siden jeg fremdeles har mer igjen av det sinnsykt dyre ullstoffet, så går jeg på med friskt mot igjen, og prøver meg på en ny vest. Denne gang med ekstra sømrom, og muligens hempe bakpå ryggen. På en god dag kan det til og med bli lommeklaffer...


På jentesiden er vi imidlertid litt bedre utrustet siden min bestemor har drevet og sydd bunader til oss fire kusiner. Så til jentebunaden har jeg bringeduk og belte, i tillegg til et par forkler med Hadangersøm. I fjor klarte min mor dessuten å grave fram en vest og et foldeskjørt sånn at det ble bunad på veslesnuppa det året og. Min bestemor har selvfølgelig tatt høyde for at små barn vokser mye og fort, sånn at i år var det bare for meg å sy en søm innenfor den gamle, og sprette opp, og vips så passet vesten i år og:-)


Og hvis jeg klarer å legge av meg sjokoladespisingen og trimmer intensivt hele denne måneden, så er det ikke umulig at min bunad også passer. Jeg krysser fingrene:-)

10 kommentarer:

  1. Bunadsskjorten ble i hvertfall fin med eller uten sømrom og mønster. En søt liten gutt du har og jenten med den fine bunaden :)
    Ellers et koselig og morsomt bilde av deg :)
    Ha en fin helg
    Trude :)

    SvarSlett
  2. Uff og uff - vi må vel kanskje begynne å tenke på bunadsformen FØR vi tenker bikiniform :-/ Så flink du var som sydde vest da :-) Blir nok enda bedre i år ettersom du har lært litt siden i fjor. Artig med dem som din bestemor har sydd - blir skikkelig klenodier det :-D

    God helg, Barbro - klem Siv

    SvarSlett
  3. 10 poeng av 10 for bildet av deg. Herlig!
    Ellen:)

    SvarSlett
  4. synes den ser aldeles proff ut jeg, men synd med sømningsmonnte. Denne gangen går det lettere også vettu.
    Herlig bilde av en ivrig blåser hi hi
    God helg
    Randi

    SvarSlett
  5. Når jeg bare hadde en og to unger ,
    pleide jeg å finne ut sånn ca 16 mai .. at
    ååå.. jeg må jo sy bunad til de :-)
    Gikk bra det - den gangen
    ( tror ikke det hadde funket nå ..)

    Skal gjerne legge til at bringeduk og belte begynte jeg på litt tideligere :-)

    Flotte bunader dere har :-)

    SvarSlett
  6. Vesten ifjor synes jeg ble kjempefin! synes så absolutt du skal sy en ny som passer i år! Veldig stilig liten herremann:)
    Jeg har ikke bunad jeg da.. men kjære vene, jeg husker ikke HVOR lenge jeg har ønsket meg en!! Har bedt den morsomme mannen peeent om ikke jeg kan få en til 40-års dagen min ivertfall. Da er det konfirmasjonstid for eldstemor, og da synes jeg det i grunn er på høy tid at mor får seg bunad.
    Fin påslepynt forresten. Jeg har omtrent like "mye" som deg tror jeg. Litt mindre enn julepynt, for å si det sånn. Juleynten rommer tre store esker. Påskepynten.. en liten eske;)
    Men i år er jeg litt mer motivert for påske og påskepynt kjenner jeg. Bare det at denne helgen skulle egentlig være den store påskeverksteds-helgen.. men bilen min er på verksted.. og jeg har ivertfall ingen gule fjær eller pastellfargede ark liggende rundt omkring! Æsj.. ja, man tager vel det man haver.. eller?! Noe får vi sikkert til:)

    Ha en knallfin helg med massevis av solskinn Barbro.
    Klemmer fra Line

    SvarSlett
  7. Er så fint når små unger har bunad på seg, så sy ny til lillegutt du.

    Min bunad har hatt besøk av "krympetrollet" så den skal ikkje bli brukt i år. hehe

    Ha ei fin helg. :)

    SvarSlett
  8. Kjempe fin vest :O) Og morsomme bilder,spesielt det av deg :O)) Ha en kjempe fin helg !! Jeg har fått en award og skal finne 5 blogger med under 100 følgere,men alle jeg følger har mange fler. Lurer på om du eller dine følgere har noen tips??? Selv har jeg bare 2 følgere så det er et laaaaaangt stykke iggen til 100 ja :O)) Hilsen Hege :O))

    SvarSlett
  9. Jeg noterer meg at vi allerede er over påske og på bunader rundt om i Bloglandia...

    Jeg henger langt etter kjenner jeg, he he.

    Lykke til med bunadprosjektene og god helg.

    SvarSlett
  10. Lykke til med vestsyingen! Hvis den da ikke alt er ferdig.

    SvarSlett