tirsdag 26. april 2011

Gressklipperkunst og sånt


Hagen vår er ikke akkurat noen prydhage, men vi prøver nå å gjøre det beste ut av den når det nærmer seg nasjonaldagen. Om vi ikke er så gode på blomster, så er vi ikke så verst på plenklipping. Så mens andre pynter med blomster og sånn til 17. mai, så driver nordlendingen og pynter litt på plenen med gressklipperkunst på høyt internasjonalt nivå. Bildet er fra i fjor, og vi tenker å avansere litt i år med å klippe "Hurra for 17. mai". 

Neste år tenker jeg vi slår til med hele nasjonalsangen:-)


Det vokser jo selvfølgelig ikke bare gress i hagen vår - vi har et ganske rikholdig innslag av blomster i form av løvetann og engkarse, som for andre nok bare er ugress, men jeg fryder meg over de blomstene vi har jeg, og synes de er ganske så fine. 


Hvem har sagt at ikke løvetann kan være dekorativt? For anledningen veldig bloggevennlig plassert i Greengate mugge. For ikke å snakke om en nydelig blomsterkrans av løvetann og engkarse, 


lekkert dandert på mors hode. Nesten så man får litt Steinerskole assosiasjoner her...


Det som jeg derimot kan skryte vilt og hemningsløst av når det kommer til hagen, og som er det nærmeste vi kommer noe som helst slags pryd i hagen vår, er det gigantiske plommetreet de to ukene det blomstrer. Nå er det bare dager unna å stå i full blomst:-)


Inntil treet står i full flor, så får jeg kose meg med å se på bilder fra i fjor.
Kommer tilbake med behørig dokumentasjon av blomstrende plommetre...

Ha en strålende dag!





12 kommentarer:

  1. Litt av noen gressklipperferdigheter på han der nordlendingen! Det var avansert!
    Enormt plommetre da. Er sikkert flott å se in real life :)

    SvarSlett
  2. Flotte bilder...og den gressklipperkunsten var noe for seg selv...jeg gleder meg til hele sangen...*ler*..
    For et nydelig tre,
    og det var jo enormt!
    Ha en fin dag,
    klem Fredrikke

    SvarSlett
  3. Det plommetreet må ha de aller beste forholdene for å bli så stort eller? :) Vakkert.
    Artig plenklipp :) og hele nasjonalsangen hørtes bra ut ;) Her fortsetter det gode været og da renner vi på dør. Godt med sol og varme ja. Ønsker deg en flott uke. Klem Merethe

    SvarSlett
  4. ja jeg er helt enig blomst er blomst! jeg synes det er en sjarm med hver og en blomst! og man kan ikke akkurat lage blomsterkrans med en stemorsblomst hehe da er løvetannen bedre :) tøff dekor på plenen!!

    SvarSlett
  5. For et utrolig flott plomme tre !!!
    Og plen klippinga var jo veldig dekorativ :O) Ha en fin dag :O)
    Hilsen Hege :O)

    SvarSlett
  6. Kjenner meg igjen i løvetannen - jeg synes også den er flott! (På plenen, riktignok, i bedene vil jeg ha blomster jeg selv har satt ned...).

    Gleder meg også til plommetrærne står i full blomst - antakelig litt senere enn det gjør hos deg siden det bare såvidt er antydning til bladknopper nå...

    SvarSlett
  7. Ryk og reis for et plommetre!!! Hvor mange plommer høster dere av det treet for året da? ;) plommesaft og sylte i litersvis tenker jeg :) nam nam. Nydelige blomster på det da. Nydelig mugge også! og selfølgelig blomsterkransen! ;)

    SvarSlett
  8. Plenen deres er jo flott! Vi har mose. Og treet! WOW!
    For å få til nasjonalsangen, anbefaler jeg hårklipper. Da får du lettere til løkkeskrift på plenen. Lykke til!

    SvarSlett
  9. gleder meg til å lese hele nasjonalsangen på plenen deres. Her i huset skal vel gressplenen bare være glad til om den i det hele tatt blir klipt!!!!! Etter å ha tilbragt de siste 5 somrene på campen, så måtte jeg i fjor sommer dra hjem og begynne på krigen mot sneglene. Den krigen fortsetter nok i år også, tenker jeg. Tenker det blir en tretti årskrig, jeg....... Og når det gjelder gresset, så består den stort sett av brennesle. Gubben og jeg er veldig uenig om det med plen. Han mener at bare man venter lenge nok, så har gresset overtatt. Mens jeg påstår at brennesla ikke er noe spesielt dekorativt. Jeg mener, Gubben nekter å spise brennesle suppe, og brennesle-salat, og han vil neppe gå i skjorter vevet av brennesle, så hva skal vi med den da???? Av en eller annen grunn så har Gubben sine egne ideer vedrørende hagen. Ideer som han nekter å dele med meg, og som jeg stort sett bare må leve med, uten rett til å klage. Får se hva han finner på i år!!!!! Og du kan jo lage vin av løvetanna, og servere den i salatbollen!!!! Lage te, kan du også. Egentlig så er du nesten selvberget, når du har løvetann i hagen!!!!! Et par andre planter som anbefalles, fordi man aldri blir kvitt dem er: Humle og valurt!!!!!! Ja, og så brennesle da!!! He-he!!! Sender gjerne noen planter av disse artene!! klemz Grethe

    SvarSlett
  10. wow, du tullet ikke. det ser jo bare helt utrolig ut plommetreet deres, kan godt forstå at amerikaneren er litt vel begeistret hihihi

    SvarSlett
  11. Fantastisk plenklipperbilde! Det er noe å vise til mannen min, men spørs om han gidder å gå løs på moseplenen vår på samme måte... Gleder meg til å se bilder av plommetreet, vårt tre er ikke klart for blomstring enda, men jeg gleder meg til både det, kirsebærtreet og epletreet blomstrer.

    SvarSlett
  12. Det var virkelig et utrolig flott tre! Jeg drømmer om hage, blomster, gress og ugress, og håper virkelig jeg får meg det etterhvert. Det finnes sjelden noen bedre enn å bare slappe av i hagen omgitt av fuglekvitter og deilige dufter.

    Og det var også utrolig morsomt med plenklippingen! Jeg stemmer på hele nasjonalsangen, eventuelt kun avsnittet som omhandler de gråtende mødre.

    SvarSlett