torsdag 25. august 2011

Det lakker og lir...


Det går ubønnhørlig mot høst dessverre. Jeg er nemlig ikke blant de som synes høsten er en vidunderlig årstid. For meg er høsten mest masse regn, støvler, våte klær og blader som faller av trærne og tetter sluker. Det mest positive med høsten er egentlig at man føler seg berettiget til å unne seg både nystekte boller og varm sjokolade med krem akkurat når man måtte føle for det - og det føler jeg ofte for når det er høst altså. Ja, og så blir det så fine farger i naturen, men bortsett fra det så lar jeg meg ikke akkurat begeistre over høsten.


Likevel så har jeg begynt å gjøre det litt mer høstlig på terrassen med lyng og sånt, sånn at man kommer i skikkelig høststemning... Avlastningsbordet, som i sommer har gjort nytten som blomsterbord, fikk seg et par strøk med egenmekket og egenbrukket farge i vår. En heller tvilsom blanding av takmaling og bengalakk ble smurt på bordet, siden jeg ikke gadd å gå de 300 metrene ned til malingsbutikken. Dessuten så tenkte jeg at i løpet av sommeren så kommer malingen til å flasse av uansett. Det har den merkelig nok ikke gjort - til tross for at det har regnet vannrett, loddrett, sidelengs, og litt nedenfra og opp til og med. Kanskje jeg faktisk har mekket en blanding for ekstremvær? Jeg tror rett og slett jeg må la bordet få stå ute i vinter og, bare for å teste om kvalitetsmalingen min holder.

Absolutt første høsttegn her i hagen - bortsett fra en haug med visne blomster da- er at plommene holder på å bli modne (og ja, det til venstre er et plommetre...).


Veldig små, men ganske gode:-)

Før høstdepresjonen tar fullstendig overhånd, og det er helt slutt på terrasselivet, så har jeg pyntet litt med skjønn, gammel vase og høstblomster på det lille terrassebordet. Vasen er et Fretexkupp fra Harstad, og skal snart få komme innendørs igjen:-)


Men bare så det er sagt, så er det ganske så sommerlig i dag. Måtte det vare leeenge...





6 kommentarer:

  1. Ble i godt humør av å se de nydelige bildene dine! Jeg liker denne årstiden, selv om jeg skulle ønsket meg LIITT mer sommer jeg også - men det er så fint, akkurat nå i overgangen. Det blir skarpere i luften, også kan man drømme om alle de tingene du nevner, pledd og lys og kakao. Helt til høsten virkelig kommer, om man kræsjlander i virkeligheten, som mest av alt består av kuling og regn, hehe.

    SvarSlett
  2. Så mye koselig du hadde å vise fram fra høstterassen din! Du er flink å sette sammen/style, det blir så harmonisk uten å se oppstilt ut. Ønsker deg mange gode bolle-og-kakao-stunder utover høsten.
    :)Beate

    SvarSlett
  3. Nydelige bilder fra terrassen, Barbro:) Høsten er herlig, synes jeg:) Høsten i Trøndelag er som regel bra den:) Med en del sol og oppholdsvær faktisk, men skjønner jo det regner mye i Bergen:)
    Sol hele uka her:)

    Skal til Bergen 10 september og kan tenke meg å møte bergensbloggere, mandag 12.september:) har du noe forslag hvor vi kan møtes over en kopp kaffe/te? hvis det passer altså. Er ikke så kjent i Bergen, men skal nok finne frem i sentrum:)

    Klem fra Trine:)

    SvarSlett
  4. Man kommer jo i høststemning av å se på de flotte bildene dine, du har jo laget det i stand så flott!

    Klem

    SvarSlett
  5. Ja, temmelig sommerlig fortsatt på den flotte terrassen deres ennå. Og plommer er digg!

    SvarSlett
  6. Du har det like koselig på terrassen nå som tidligere i sommer. Den planten ved siden av lyngen går jeg ut fra er kjøpt. Var kjempefin - tror ikke jeg har sett noe lignende. Men jeg har ikke begynt på høstpyntingen enda.

    SvarSlett