torsdag 11. august 2011


Sommerferie er strikketid. Sånn har det liksom alltid vært. Det er ytterst sjelden det blir strikket noe som helst ellers i året, men det hører liksom med når man er på ferie. Tålmodighet når det kommer til strikking er det imidlertid heller labert med, så de siste somrene har strikkeprosjektene vært av den enkle sorten. Sånn som man kan strikke i blinde, og som passer ypperlig når man bare fra Bergen til Voss skal kjøre gjennom 39 tunneler og overhodet ikke ser hva man driver med.
I fjor var det veldig enkelt, og strikkekluter ble produsert i alle regnbuens farger.
I år har jeg avansert ørlite grann og begitt meg i kast med strikkejakke til veslesnuppa. Til og med med hullmønster.Vel vitende om at den fort kan ende opp som en Ufo i en allerede velfylt korg. Men planen er at jakken skal være ferdig til skolestart, så det er bare å la pinnene klirre mens strikkelysten ennå er på topp.

Foreløpig holder jeg på med bolen, men jeg er nesten ferdig. Så det er jo håp om at det iallefall kan bli en vest...

Mønsteret til jakken er fra Sandnes garn, og jakken er strikket i Sandnes mini duett, en blanding av bomull og merinoull. Mykt og deilig å strikke med, så jeg kan ikke skylde på det om jeg ikke skulle bli ferdig. Så da gjenstår det å se om veslesnuppa stiller med jakke eller vest 22. august...

23 kommentarer:

  1. Synst du har avansert ganske kraftig, eg;)
    Eg strikkar ikkje om sommaren, strikkar berre når det mørknar t ute om kveldane. Det vil vel seie at det snart er strikketid igjen ,)

    SvarSlett
  2. disse stikkekluter er utrolig søte! ...og ikke enkelt å lage i det hele tatt- for noe enkelte i allefall ; )

    SvarSlett
  3. Må si du avanserer noe grådig fra strikkekluter til strikkejakke. Jeg kan så vidt å strikke noen usle små strikkekluter, så at du har avansert såpass imponerer meg voldsomt. Jakka ser ut til å bli knallfin den. Elsker fargen på den ;0)

    Lykke til videre med strikkinga.
    Klem Jane.

    SvarSlett
  4. Hva er det du sier?! Er sommerferie strikketid?! Det har jeg ikke visst - og nå er straks ferien omme! Jeg gremmes.... Kanskje neste sommer? (eller kanskje ikke...);)

    SvarSlett
  5. Veldig så du avanserer.
    Trur eg strikka og hekla småting i fleire år før eg turde meg ut på store prosjekt.

    Eg hekler og strikker veldigt lite på sommaren, men resten av året, ja då er det full produksjon.

    Ha ein fin dag. :)

    SvarSlett
  6. Syntes du er flink jeg....sikkert kjekt å strikke til veslesnuppa.Skulle ønske jeg hadde noen små å strikke til.
    Forsatt fin ferie til deg
    Klem

    SvarSlett
  7. Nydelig jakke! Må nok se til å kaste meg over strikkepinnene jeg også. En gang.

    SvarSlett
  8. Så nydelig jakke!
    Flink du som kan strikke.. Jeg kalrte å strikke skjerf til dokka mi når jeg var liten, så ga jeg opp.. hehe.. Litt utålmodig;)
    Beunderer alt det fine man kan gjøre med de strikkepinnene... Blir så mye flott!

    KLEM

    SvarSlett
  9. heisann! så flink du er! og nydelig farge! om sommeren er det så varmt å strikke synes jeg hehe men nå er det jo ikke sååå varmt hehe du må ha en strikkefin kveld!

    SvarSlett
  10. Så utrolig søt den blir! Du blir nok ferdig hvis du snart har strikket bolen.. armene går jo raskt unna:)) Nå har du jo gitt deg selv litt press i og med du har blogget om det hi hi..

    Den andre jakka du viser bilde av, hun jenten med barnevogn synes jeg også ser fantastisk lekker ut, har du oppskriften på den??? Kunne vært noe for niesen min til jul:)

    Og du!! jeg er snart overklar for et kreativt treff.... med deg selfølgelig:)) Siste innspurt av ferien her, men neste uke står opppussing av loftstue til eldste på tapetet.... men etter det da må vi treffes!!

    God strikke kveld og natt til deg;)))

    SvarSlett
  11. Så flink du er Barbro;)
    Den blir nok knallfin, og for en herlig farge ♥
    Syns klutene dine er kjempefiiine og jeg da;)

    Ha en finfin kveld!

    Klem Line

    SvarSlett
  12. Jeg kan ikke strikke NOE i blinde, så jeg er også imponert over klutene fra i fjor! Jakka så superflott ut og i den lekre lillafargen!! Lykke til, får håpe det blir jakke den 22. :)
    Klem
    Lise

    SvarSlett
  13. Oj, den jakka blir sikkert knallstilig når den blir ferdig!! Jeg heier på deg ;)

    Klem, Cathrine

    SvarSlett
  14. Nydelig jakke, den blir du nok ferdig med skal du se.

    Ønsker deg en strålende helg, klem.

    SvarSlett
  15. Hei! Trodde det var høsten som var strikketid, jeg! Selv har jeg nettopp lært meg å legge opp masker og strikke rett, ut fra ei lærebok og noen youtube-klipp... Veeeldig fornøyd med meg selv da! ;-) Kluter så ut som et bra prosjekt? Kanskje du kunne dele en oppskrift, og noe om hvilken garntype som passer? Satser på at kulda i høst skal gi noen strikketimer i godstolen ;-) ... Foreløpig har jeg garn til et sjal, men jeg kan verken øke eller felle av ennå, så jeg må visst lese litt mer i den boka... ;-)

    :-)

    SvarSlett
  16. Oj, jeg har visst glemt å ha et strikkeprosjekt i sommer, jeg.
    Nydelig farge, vi heier på deg fram til skolestart.

    SvarSlett
  17. Fin farge, og fint mønster.
    Sommeren er "dødtid" på strikkefronten hos meg, kan til nød hekle litt.
    Lykke til videre - gleder meg til å se resultatet :)

    SvarSlett
  18. Nydelige farger du bruker. Det blir nok noen vaskekluter for min del. De stor prosjektene er blitt lagt litt til side for tiden :)
    Lykke til med prosjektet :)
    Klem,
    Trude :)

    SvarSlett
  19. oj,denne blir nok fiin!
    er det første klasse jenta di begynner i?!

    SvarSlett
  20. Ser utrolig lekker ut, Barbro!! Nydelig farge!
    Klem♥

    SvarSlett
  21. Lykke til med strikkingen. Nydelig lillafarge.
    Klem

    SvarSlett