tirsdag 30. august 2011

Fargesprell


Jeg har jo sett hos diverse andre bloggedamer at de bruker såkalte vimpelgardiner, eller vimpler istedet for gardin om du vil. Og det har da sett riktig så festlig ut. Siden jeg tok vekk gardinene da jeg malte stuen tidligere i år, og de ikke kommer opp igjen, så tenkte jeg at jeg kunne prøve med en vimpelgardin istedet. Festlig ble det. Litt i overkant festlig faktisk. Jeg fikk nesten litt tivolifølelse.


Det eneste som manglet var noen kulørte, blinkende lys og sukkerspinn...


Vekk med vimpelgardinen, og tilbake igjen til fargeløse persienner. Men det er ikke så farlig - det begynner å bli fargerikt andre steder i stuen. 

De som har fulgt bloggen en stund vet jo at jeg liker å farge tekstiler med jevne mellomrom. Vanligvis pleier jeg å bruke Dylon fargepulver, men etter å ha vært i Sverige en svipptur i sommer, så hadde jeg rasket med meg noe flytende fargegreier, siden det var så grådig billig.


Den måtte jeg prøve ut med en gang jeg kom hjem, og bare for å ha noe å farge, så ofret jeg den gamle blondeduken fra Fretex. Den ble akkurat så kul som jeg håpet den skulle bli, til tross for flytende tekstilfarge. Blondene er syntetiske, og tar dermed ikke farge, noe som ga en stilig effekt spør du meg.


Litt grålig (tidligere blendahvitt...) laken er også greit å farge når man først er i gang, og rosa sengetøy sklir jo rett inn på veslesnuppas rom.
Planen er å gjøre sengen litt mer daybed - aktig, og fylle den med masse puter. Akkurat det siste der bør vel gå rimelig greit:-) Veslesnuppa har et par - tre puter fra før, i tillegg til at mor har vært på putesalg inne hos Putegeriljaen og snopt et par retroputetrekk ( blått trekk i bakgrunnen). Jeg så de hadde 3 - 4 stykker igjen, så kanskje jeg må ha ett til før de blir utsolgt:-)

Ha en fortsattt fin dag!





10 kommentarer:

  1. Hehe, tivoli du ;) Har lyst til å farge tekstiler jeg også, men ikke vet jeg hvilken farge og ikke har jeg noe å farge så det får bli en annen gang ;)

    SvarSlett
  2. Hvem sa at tivoli ikke var bra? hihi!
    Festlig med farger:)
    Jeg er spesiellt glad i å ta frem slike sterke farger i påsken.
    Jeg har bare dårlig erfaring med farging av tøy.. hihi! Mange katastrofer har utviklet seg i vaskemaskinen. Men det blir jo så fint når man kan det:)
    Herlig inspirasjon!
    Klem Gitte

    SvarSlett
  3. heisann :) veldig fin duk! og jeg bare digger de fine putene du har i sofaen din! så koselig det blir på jenterommet med masse puter der og! :) Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
  4. Duken ble jo kjempe artig :0) Farging av klær er ikke noe jeg er veldig erfaren med, men har faget opp igjen noen bukser i min tid. Mye styr syns jeg, men det du kjøpte i sverige hørtes jo ut som det var veldig enkelt da. :0) Jenterommet ble jo veldig koselig også.

    Ha en fin kveld.
    Klem Jane.

    SvarSlett
  5. Tivoli er kult!! Duken ble skikkelig flott - selv jeg som ikke er så opptatt av blonder, synes at den ble kul! Du er et oppkomme av kreativitet!

    SvarSlett
  6. Skikkelig sommerstemning hos deg;) Flott duk, men enig, vinduet var bedre uten vimpler:O)
    Nyt kvelden, klemmings;)

    SvarSlett
  7. Bedre med hvit persienne! Enig!
    Og jeg digger det nederste av de to bildene i svart ramme! Syns barnetegninger er toppen!

    SvarSlett
  8. Vimpelgardinene kan du jo henge opp igjen når du skal feire noe, da passer det med tivoli-stemning ;) Den fargede duken ble artig!

    SvarSlett
  9. Så masse spreke farger!:D

    Ha en fin Onsdag,
    Klem Jatte♥

    SvarSlett
  10. Vimplane kan jo brukast kvar gong de skal ha festlegheiter :o)
    Flotte og fargerike bileter. Duken var knalltøff, tykkjer eg. Det gjorde seg med det kvite saman med det rosa :o)

    SvarSlett