torsdag 29. november 2012

Julegodt


Tradisjonen tro lages det marsipan til jul og til påske her i huset. Hjemmelaget marsipan er noe av det beste julegodtet som fins, og vel egentlig det eneste julegodtet som blir vellykket hos oss. Når karamellene blir steinharde, de brente mandlene blir virkelig brente og seigemennene blir så søte at ikke ungene vil ha de en gang, da er det greit å ty til noe som alltid funker -nemlig marsipan.


Så gode at man ikke nøyer seg med bare en:-)


Den hjemmelagde marsipanen trilles til kuler som dyppes i smeltet melkesjokolade. Det går en del sjokolade, så da Obs hadde store melkesjokolader på tilbud til 12, 90 ba jeg nordlendingen kjøpe inn litt så vi kunne ha til marsipanlagingen. Jeg ba han vel kjøpe en 7-8 stykker, og da følte jeg at jeg tok godt i. Nordlendingen har imidlertid gått i god skole hos svigermor, og vet å sno seg når det er gode tilbud, så han kom hjem med 34 plater med store melkesjokolader... Her er det bare å fortsette å skålde mandler. Hjemmelaget marsipan blir visstnok årets julegave herfra. Alle skal få:)



9 kommentarer:

  1. Dette hørtes deilig ut. Deler du oppskriften? Har prøvd meg på marsipan en gang men det ble ikke så godt. Ha en fin kveld.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Her kommer oppskriften:

      250 g mandler
      250 g melis
      1 eggehvite (er egget lite kan det være du må tilsette litt ekstra eggehvite, ellers blir marsipanen tørr og lite smidig)

      Skåld mandlene og la de ligge til tørk i minst fire timer på et kjøkkenhåndkle. Mal mandlene (jeg gjør det med blenderen på kjøkkenmaskinen), ha deretter melis og de malte mandlene oppi en bolle og bland sammen. Ha i eggehviten og elt godt sammen. Jeg bruker først kjøkkenmaskinen til dette, og så tar jeg resten for hånd. Jeg tar gjerne mindre biter av marsipanen og elter sammen da jeg synes det er lettere å få marsipanen smidig da. Hvis jeg ønsker å lage en større porsjon marsipan, så lager jeg den heller i to omganger. Da blir resultatet best.

      Ønsker du å ha sjokolade utenpå marsipanen, så kan du smelte den i mikroen. Jeg pleier å smelte ca 100 g om gangen i en kopp i halvannet minutt i mikroen. Rør sjokoladen jevn og glatt etter du har tatt den ut. Marsipankulene dyppes oppi sjokoladen med en skje og settes så på et brett med bakepapir (for at de ikke skal henge fast). Avkjøles i kjøleskapet. Oppbevares kaldt og i lufttett boks.

      Lykke til!!

      Slett
  2. He he, ser du har shoppa der jeg har shoppa - Malu burde jo lage mye mer til salg!

    SvarSlett
  3. Så utrolig deilig med hjemmelaget snadder:)
    Fin kveld videre:)
    Klem Janne

    SvarSlett
  4. Ja, å kjøpe på salg lønner seg... :O)
    Hjemmelaget marsipan er bare veldig godt!

    SvarSlett
  5. Mmmm deilig :-) Husker du frista meg til å lage til påske et år ;-)

    Kos deg - klem Siv

    SvarSlett
  6. Det er virkelig det beste som finnes også :)
    Skal lage det selv før jul, og da må det selvfølgelig smakes nøye på mens man lager ;)
    Ha en flott fredag
    klem klem

    SvarSlett
  7. Hjemmelaget marsipan er da jommen meg godt også da :) Koselig å få slike hjemmelagede godbiter til jul. Ønsker deg en riktig god adventshelg. Klem Merethe

    SvarSlett
  8. Ååå kor grei du e som deler oppskriften med oss da! Dette fikk jeg jammen lyst å prøve!
    Ha en fin adventshelg!

    SvarSlett