lørdag 3. november 2012

Søtt


Da jeg var liten pleide min bestemor å lage noe gelegodter til jul som hun kalte for flesk. Disse gelegodtene, eller fleskebitene om du vil, smakte helt himmelsk, og jeg har i mange år tenkt på at jeg skulle prøve å finne en oppskrift på disse herlighetene.


Nå fant jeg ut at det var på høy tid og prøve, og etter en kjapp googling fant jeg det som så ut som den perfekte oppskriften, og jammen het det ikke flesk der og. Jeg kjente jeg ble helt overmannet av nostalgi, og jeg så for meg at jeg skulle lage i både bøtter og spann, og investerte dermed i diverse glasskrukker på Åhlens.  For dette måtte jo bli supre vertinnegaver og julegaver. Og så så koselig det kom til å bli å selge deilig juleflesk på julemarkedet.

Ungene og jeg satte i gang med mengder med gelatin, sukker og vann, pluss litt deilig jordbær/kiwiessens og farge.


Vi fant fram det vi hadde av skåler, og laget både rødt og grønt flesk. Både liten og stor var så spente på å smake at vi sjekket kjøleskapet hvert femte minutt for å se om geleen var stiv nok. Og endelig kunne vi ta den ut og skjære den i biter og rulle den i sukker.


Jeg kjente jeg nesten slevet da jeg holdt på, og jeg var den første til å prøvesmake. Og jeg smakte og jeg smakte, bare for å være helt sikker liksom... 

Konklusjonen ble:

Har jeg virkelig syntes at dette var en himmelsk munnfull??
Har nostalgien split meg et puss i alle disse årene?



Til og med for en søtmons som meg ble dette i søteste laget. Ja, til og med ungene rynket på nesen.


Så der gikk alle mine visjoner om koselige og smakfulle gaver i vasken, bokstavlig talt. Eller det vil si, jeg har spart en liten krukke til eldstemann og til nordlendingen. I håp om at noen vil få en himmelsk åpenbaring....

13 kommentarer:

  1. Hjemmelaget geleflesk var stas fordi det ikke var tilgang til kjøpt smågodt i de mengdene som det er nå.

    SvarSlett
  2. :)
    Jaja, de var nå veldig søte i de glassene da, om de kanskje ble litt i søteste laget i munnen :))

    God lørdag videre! ^KLEM

    SvarSlett
  3. Enkelte godiser kan bli i søteste laget for mæ og, men dere har nu vært kjempeflink :)

    Ha ei fin helg,

    hilsen Lisbeth :O)

    SvarSlett
  4. Nei,ingenting er som ``før i tiden``:). Det har nok noe med å gjøre at vi ikke hadde samme tilgangen på snop som ungene har i dag. Alt som var søtt var det stas med, i dag er det nesten daglidags. Har hatt en del skuffelser selv opp gjennom årene med ting som jeg trodde smakte himmelsk. :) Ha en fin helg med eller uten flesk.

    SvarSlett
  5. Ånei! Så kjedelig! :) kjenner igjen den at alt man likte i barndommen ikke er helt det samme i voksen alder. du får finne noe annet godis å lage. Jeg bruker å lage baileyskuler og gi vekk. Smaker himmelsk! http://bellfoto.wordpress.com/2010/12/12/bailyes-kuler/ du må prøve dem!!!

    God helg til deg!

    SvarSlett
  6. He he... Vi var nok ikke så bortskjemt med snop før i tiden,
    Så alt søtt var fantastisk:)
    Noen ganger er det godt å bare ha minnene:)
    Ha en god helg (med flesk)

    SvarSlett
  7. he he... for ett hærlig innlegg. Jeg husker også godt hjemmelaget gelegodt til jul. Har riktignok ikke prøvd å lage det selv nå i voksen alder, så det er godt mulig jeg ville ha blitt like skuffet som deg. Lykke til med resten av julebaksten da.
    Klæm Susanne

    SvarSlett
  8. Uff da... :O)
    Ja, sånn er det av og til,
    minnene kan spille oss et puss eller to...
    Klem

    SvarSlett
  9. Så spennende med hjemmelaget godteri!
    Synd det ikke smakte som forventet da.....
    Sikkert noe annet godt du kan lage å fylle glassene med.
    :o)

    SvarSlett
  10. Ja, sådan kan vores minder spille os et pus. Men de er utrolig smukke i et glas, dine "flæskestykker". Håber, der er nogen, der vil falde for dem;-))
    Knus fra Kate

    SvarSlett
  11. Ja, det er rart med disse barndomsminnene, som kan spille oss et puss.. Men hvis det er noen trøst, så ser de veldig god ut. Og de var jo veldig dekorative da..

    Ha en fin søndag!

    Klem

    SvarSlett
  12. Likte såå godt den stjernen din! :)
    Flesket så i hvert fall godt ut, synd det ikke var som du husket det!
    Klem Lisa

    SvarSlett
  13. Hehe.. Det var faktisk en meget gjenkjennelig sak. Gjorde det samme for noen år siden selv, og fikk ordentlig hikste og krupp over hvor søtt det faktisk var. Dekorativt er det jo likevel, og en og annen kan man jo ta frem og sutte litt på.
    Er på oppdateringstur, og koser meg med både stemningen og kreativiteten din. Alltid like inspirerende å rusle hos deg :)

    SvarSlett