torsdag 8. juli 2010

Litt turkis


 Det skjer så mange vaskeulykker når nordlendingen forsøker seg på klesvask at jeg har nedlagt klesvaskeforbud. Dispensasjon kan imidlertid gis i følgende situasjoner:

- Nordlendingen er i akutt behov for egne reine klær, og mor ikke er i umiddelbar nærhet

- Spysyke herjer familien på nattestid, og sengetøy må skiftes (man står ikke så hardt på krava kl. 03.00)

Nordlendingen har skjønt det med temperaturer når det gjelder klesvask. Han kokvasker ikke ullklær og sånt. Derimot er han en mester i fargeblanding - og kjører gjerne hvite håndklær og svarte boxere, gjerne ispedd et par knallrøde sokker i samme vask. 


Derfor fant jeg ut at det var på tide å gjenoppta gamle kunster, nemlig KLESFARGING. Jeg leitet opp det jeg hadde av misfarget hvitt tøy ( og det var jaggu ikke lite...), og slang det i vaskemaskinen sammen med en dose turkis fargestoff.

Jeg måtte til og med prøve om det gikk an å farge den hvite kaningenseren til David. Jeg liker jo å eksperimentere litt. Var litt spent på om  kalle kanin applikasjonen min ville overleve det, men det gjorde den. Så nå har det blitt en knæsj sommergenser:-) Jeg sørget for å farge en bukse og, sånn at det ble et matchende sett.


Verdens tristeste håndklesamling har fått seg en oppkvikker, sammen med en stabel med bodyer og annet forhenværende hvitt barnetøy. Hvitt er utrolig lekkert når det er skinnende hvitt, men hjelpe meg så nitrist når det begynner å bli gråhvitt.... Og så er jeg litt motstander av å kjøre på med ulike blekemidler. Prøver jo å være litt miljøvennlig. ( Sikkert innmari miljøvennlig med sånt klesfargestoff...)


Og mens tøyet fikk seg et fargebad i vaskemaskinen, klattet jeg i vei et turkis bilde... ( kanskje ikke helt sant det siste der, men det passet liksom så godt å putte det inn her):-)

9 kommentarer:

  1. Så kreativ og effektiv som du er, så tvilte jeg ikke et sekund på at du hadde klatta ned et bilde for å matche klesvasken ;-) Vi har lignende 'vaskeregler' her i huset også :-D Litjtupp har sluppet til i vaskekjelleren, men hun vet å følge instrukser :-P

    Ha en fin og turkis ettermiddag :-)

    SvarSlett
  2. Ja, du malte vel et lite kunstverk i mellomtida - hadde ikke forundra meg!
    Er det du som har malt, altså? Kan du det og?!

    SvarSlett
  3. Det er sant at jeg har malt det, men ikke akkurat i dag:-)

    SvarSlett
  4. Det ble jo veldig bra! Og du hadde kommet unna med den "klattinga i mellomtida", så effektiv som du er hadde jeg trodd på at du ordna det bildet i samme slengen, sånn i forbifarten liksom. ☺

    SvarSlett
  5. Du er bare så kreativ at det er en fryd...
    Kjempelurt å farge både klær og hånduker når ulykken er et faktum:)) Fin farge du valgte...
    Og så flott maleri, bøyer meg i støvet!! Klem

    SvarSlett
  6. Klesfarging er en yndet beskjeft her i huset, farget forleden en gul bomullsjakke til blå.
    Synes det er vanskelig å finne farger, må kanskje til fargehandel...
    Nydelig bilde også!!
    Klem;)

    SvarSlett
  7. Vet du, om farginga er like miljøvennlig som å bruke blekemidler, så syns jeg du lykkes i dine miljøvern-tanker likevel! For farginga gjør du èn gang, mens blekemidler ville du måttet bruke igjen og igjen ... du er flink :) Nytenkning med gammelt tøy! Turkis er deilig knallfarge!

    SvarSlett
  8. Så spennende og artig innlegg, Barbro! Sitter her og smiler for meg selv når jeg leser, men er skikkelig imponert over hva du kaster deg i vei med! Skikkelig flott farge ble det! Helt enig med deg - grå/hvitt er ikke særlig spennende!
    Du er så flink til å prøve det vi andre bare tenker på. Kreativitet heter vel det:o)))

    Ønsker deg flotte sommerdager, vennen.
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  9. Lurer du oss Barbro *fnis*
    Vet du, jeg gleder meg til å se hva du har funnet på hver gang jeg trykker meg inn hit. Makan til kreativ dame skal man lete en stund etter *bøyer meg i støvet*
    Turkis ER sommerfarge nr 1 for min del, så jeg synes du gjorde ett godt valg. hvitt er kul men grått er kjipt, enig med deg der!!

    SvarSlett