søndag 11. juli 2010

Kjølebag til besvær


I dag blir det tur til Åhlens for å kjøpe inn kjølebag til ferien. Nå er det ikke sånn at vi har vært kjølebagløse på tidligere ferieturer.


Det er bare det at da har vi hatt en sånn som går på strøm.  Noe som er veldig praktisk så lenge bilen er i gang, og VELDIG upraktisk når man har parkert for kvelden, og fremdeles har kjølebagen stående på kjøling i bilen... Da var bilen rimelig tom for strøm neste morgen. Faktisk så tom at det ikke var mulig å få låst opp dørene en gang. Og vi var tydeligvis de eneste campinggjestene som var stått opp på hele campingplassen, så ingen hjelp i sikte.


Så da var det bare å prøve å smøre seg selv - og ungene - med tålmodighet, eller kanskje man bare skulle la ungene få hyle og skrike litt tidlig på morgenkvisten, i håp om at noen våknet. Mens jeg sto og prøvde å tenke ut ulike taktikker for å tilkalle hjelp, hadde nordlendingen fått øye på en bonde i full gang med dagens gjøremål. Nordlendingen var ikke sein om å hive seg avgårde mot fjøset.

Etter fem minutter kom det kjørende en traktor. Jeg måtte le da jeg så at det var nordlendingen som satt bak rattet. Bonden hadde vært travelt opptatt med fjøsstellet, og hadde ingen mulighet til å komme i fra for å hjelpe oss, men han hadde en traktor til låns hvis nordlendingen kunne kjøre traktor. Og det kunne han. Kjekt å ha en handyman.


Så dermed fikk vi strøm til bilen, og kom oss avgårde i skapelig tid. Jeg måtte bare ta et bilde av nordlendingen og traktoren først. Det er jo greit å kunne dokumentere sommerminner litt utenom det vanlige:-)

I år tar vi imidlertid ingen sjanser (enkelte sommerminner er best i ettertid), og stiller med god gammeldags kjølebag:-)

(Kjølebagbilder er fra Åhlens og Boligpluss)

20 kommentarer:

  1. Hihihi, nå fikk jeg meg en god latter på morgenen. Bra du dokumenterer behørig underveis. Håper årets tur går knirkefritt uten traktorer:) Klem H

    SvarSlett
  2. Oj...ja, da er den gode gamle kjølebaggen kanskje best... :O)
    God sommer,
    klem :O)

    SvarSlett
  3. Ps; kjekt med en handyman..hi, hi.. :O)

    SvarSlett
  4. Uff for ein kjedeleg opplevelse.
    Eg og har sånn kjølebag som går på straum, men eg har ein omformar til den, så eg kan kople den på vanleg straumkilde om kvelden.

    Lukke til på jakta etter ny kjølebag.


    Ha ei flott veke. :)

    SvarSlett
  5. En god latter forlenger livet, og nå har du forlenga mitt litt :-D Selv om det er ille når man står midt oppi det, så kan man heldigvis le av det i ettertid :-))

    En handyman er aldri å forakte - bytter ikke ut min jeg nei ;-)

    Ha en flott dag!

    SvarSlett
  6. Hehe... gode minner å ha i ettertid ja. Sikkert ikke så morro ,når det står på tidlig om morgenen. Greit med en handyman i familien:)

    God ferie

    Klem Caroline

    SvarSlett
  7. Det var jo litt sånn "Åh, SHIT"... Men artig historie ble det av det! :)

    SvarSlett
  8. Pussig det der med nymotens duppeditter! Av og til så er de helt ubrukelige, og man må ty til de gode, gamle...
    Koselig!

    SvarSlett
  9. Ho, ho, ja kan tenke meg det er lettere å le av det hele nå enn akkurat der dere sto utenfor låst bil. Utfordringen med den gode gamle typen kjølebag er ofte at man ikke har en fryser å putte kjøleelementet i når man er på tur...

    SvarSlett
  10. Hei og hopp!!! Vi har også en bagg som går på strøm, men jeg har aldri tenkt at den tapper batteriet. Hmmmm kjekt å vite, for vi skal på campingtur med lille reisetralla vår til høsten, og campe på en plass uten strøm. og da hadde jeg nok koblet opp kjølebaggen til bilen. Det er nok lurest og la den stå koblet til under kjøring, og ellers hive oppi noen fryseelementer:DDDDD Takk for påminnelsen,he-he. Klemz Grethe Takk og pris for disse handymennene!!!!

    SvarSlett
  11. Hehe, shit happens sies det... Fint at du tipser om den tabben der da, for jeg har helt ny kjøleboks på strøm i år og vil helst slippe en sånn opplevelse midt i ferien :o))

    Ha en strålende ferie fortsatt - og velkommen til småbyen når dere kommer så langt! :o)

    SvarSlett
  12. He, he en historie litt utenom den vanlige:-)
    Kjekt med de handy mennene!
    Ha en fin dag,
    klem Hege.

    SvarSlett
  13. Synes blikket hans sier alt... ;-) hehehe...!

    SvarSlett
  14. Morsom sommerhistorie! Bra at det finnes kjølebagger uten strøm :)

    Ha en fin ferie! Klem

    SvarSlett
  15. De gode, gamle tingene kan ofte vise seg å være det beste.

    Det er ikke mye som hindrer nordlendingen. Flatt batteri er bare småtterier.

    Klem

    SvarSlett
  16. hehehe morsomt nå i ettertid, men kanskje ikke der og da. men litt humør må da ha vært da du husket å knipse bildet

    SvarSlett
  17. Thihi, en morsom historie. Kan være enig i at slike historier er best etterpå :)
    Ha en god ferie.
    Trude :)

    SvarSlett
  18. Hihi...lykke til med den nye kjølebagen!

    Klem

    SvarSlett
  19. hehe... ja sånn kan det gå :) morro at du rakk å dokumetere det hele med kamera da!

    SvarSlett
  20. Tror jeg hadde dødd av latter! Er en person som har tendens til enten å krisemaksimere ELLER -minimere, og tror garantert dette hadde endt i en -minimere-tilstand med masse, masse latter!!! :D

    SvarSlett