tirsdag 6. juli 2010

Forsendelse til besvær


Jeg skulle på posten i nærbutikken i går for å sende en ugle. Det koster vanligvis ganske nøyaktig 16 kroner. Men ikke i går...



Jeg kom inn i butikken, smilte pent, og sa jeg skulle gjerne få sendt pakken jeg hadde med. Den unge mannen bak disken smilte han også. 

Jeg hadde lagt pakken på vekten, og sto klar med 16 kroner til å putte på mynttelleren, da den unge mannen dro fram en linjal og begynte å måle pakken. Han målte lenge og vel, før han sa:

Du må betale tillegg for denne. Det blir 47 kroner.
Hæ???
Ja, pakken er for stor til å gå som brev.
Jammen, jeg har jo sendt AKKURAT denne type pakke mange ganger, det har aldri kostet mer enn 16 kroner.

Den unge mannen måler og måler igjen, og jeg begynner så smått å se meg om etter skjulte kamera. For dette må vel være en spøk, eller? Denne unge mannen ser imidlertid ikke ut som han spøker. Han er gravalvorlig.

Nei, den er nok for stor.
Det kan jeg ikke skjønne. Jeg har jo sendt AKKURAT sånn pakke maaaange ganger før, og det er jo rart at INGEN har påpekt  størrelsen før nå. Kan jeg spørre hvor mye for stor den er?

Den unge mannen måler igjen, og holder linjalen opp så jeg kan se at uglepakken er nesten 9 cm høy. Grensen er visstnok 7 cm.

Sånn, sier jeg og trykker pakken flat med hånden, nå måler den ganske nøyaktig 3,5 cm!

Den unge mannen blir litt usikker og stotrer litt nervøst:

Det, det, det går nok ikke....

Nei, men da tar jeg med meg pakken utenfor, og setter meg på den et par minutter på benken, så blir den garantert flatpakket nok!!

Den unge mannen blir mer og mer stresset og flakker hjelpeløst rundt med blikket.

Det kan jo hende at det er jeg som måler feil, piper den stakkars unge mannen til slutt. Jeg skal få en til å kontrollsjekke.

Klokt valg, gutten min, tenker jeg.

Chaaaaarlotte!!! hviner det utover butikken fra en litt desperat ung mann bak disken. Charlotte er heldigvis straks på pletten. Hun måler hun også (og nå mistenker jeg det hele for å være et komplott...) - før hun konkluderer med at pakken går helt fint som brev. Jeg smiler mitt mest triumferende hva-var-det-jeg-sa - smil til den unge mannen, og står klar med 16 kroner.

Det blir 26 kroner, takk! 

Før jeg åpner munnen igjen for å si at jeg pleier ALDRI å betale mer enn 16 kroner, så sjekker jeg klokelig vekten. 102 gram viser den - usle 2 gram for mye! Jeg syntes tydelig jeg så et triumferende smil hos den unge mannen...


Jeg betaler og går  bittelitt slukøret ut av butikken, og tenker at det er godt jeg har andre nærbutikker å handle i resten av uken:-)


Ha en strålende dag!

21 kommentarer:

  1. Hi, hi jeg må le!! Selv om du nok gjorde alt annet enn å le da du sto der...

    Så fryktelig irriterende å møte sånne firkantede folk! Du får bruke en anelse mindre tape neste gang på pakken, så skal du se den veier 2 gram mindre:)

    SvarSlett
  2. haha... Dette kunne jeg levende forestille meg! Tipper du kommer til å ha alt på det rene neste gang, med målebånd og vekt på kjøkkenet før neste tur til post-i-butikk-mannen :)

    SvarSlett
  3. Fekk meg ein god latter av dette innlegget. hehe

    Ja den posten den posten, dei har så mange merkelege regler.
    Men det er nett som Søppelstasjonen her, når eg fyller opp stasjonsvogna mi med ting og tang som skal kastest, så forventer ein nesten å måtte betale samme sum kvar gong, men dengong ei. Har måtte betalt 45,- , 100,- eller 150,- alt etter kven som sitter i luka. Men trudde bilen min var like stor kvar gong eg, men muligens eg tar feil her. :P

    Ha ein strålande fin tirsdag. :)

    SvarSlett
  4. Og jeg ler og tørker tårer. Takk for en god historie Barbro, you made my day :))

    SvarSlett
  5. He he. Det skal ikke alltid være like enkelt.
    Ha enfin dag.
    :) Susanne

    SvarSlett
  6. *ler*...det var litt av en post historie..
    Godt det er flere butikker å velge mellom!
    Klem :O)

    SvarSlett
  7. Ho, ho, ja noen ganger er det marginene som teller. Enten for deg eller mot deg. ☺ Du kontrollveier og -måler vel alltid på forhånd hjemme heretter?

    SvarSlett
  8. Sånn har skjedd meg også. Kjedelig...

    Men jeg har idag mottat Ugla,og har gitt henne navne Frida. Jeg rett og slett ELSKER den.. Kommer nok flere bestillinger etterhvert...

    Klem

    SvarSlett
  9. Så kjekt at uglen har kommet fram - og at den har fått navn:-)

    Ha en fin dag!

    Klem

    SvarSlett
  10. For en historie. 2 gram for mye i tillegg! De er firkantede altså. Flotte ugler du lager:) Cecilie

    SvarSlett
  11. Må le igjen for du forteller det så artig, men dette er ikke noe for nybegynnere:D
    Har prøvd å satt meg inn i reglene, men ikke enkelt. Sendte to tøfler og fikk porto på 87 kr!!! Pakken var for stor og for tung.
    Koselig krabat du har i trappa:)
    Klem fra meg;)

    SvarSlett
  12. huffda! Synes det var en god gjennfortelling :) Jeg lo, det må jeg ærlig innrømme. Hihi. Tipper det blir flatpakke neste gang ;) God sommer!

    SvarSlett
  13. Hihi...Syns jeg ser deg der du skal ta med deg ugla ut og sette deg på den *ler*!!! Du får ta litt mindre fyllvatt i de neste uglene så du slipper unna med 16 kroner i porto, eller så får du lære dem å fly til sine mottakere?!

    Men tenk å stille opp med linjal for å måle pakken din!! Aldri hørt på makan!!

    Klem!!

    SvarSlett
  14. He he, gjelder å flaks og treffe på rett person når man er på posten. Eller post-i-butikk, for det er jo noe heeelt annet.

    SvarSlett
  15. Ja er det ikke fortredelig. Av og til er det for dumt til å tro. Du får prøve et annet sted.Kanskje de ikke er regelryttere der.
    klem

    SvarSlett
  16. ja denne kjente jeg meg veeeldig igjen i!!skikkelig avhengig av hvem som står bak disken der ja!ha ha ha!!!

    men for noen fine ugler!!!helt nyyyydelige!!!

    SvarSlett
  17. He he, det var festlig fortalt :) Du viser utrolig mye fint :) Moro å titte innom.

    Klem fra meg.

    SvarSlett
  18. Ha ha ha - ja, det skal ikke være enkelt :-D Har vært borti dette selv - pakken er så lett som bare det, men har feil mål....jeg har også trykt lufta ut av pakker for å få dem mindre ;-)

    Kan kanskje være greit å holde seg unna den butikken noen dager ja :-D

    Ha en flott kveld og klem fra Siv

    SvarSlett
  19. Rart hvor økonomiske vi kan bli i enkelte sammenhenger, men historien var virkelig morsom.

    Neste gang skriver du lapp og sender vesleprinsen inn med pakken. Da er det mulig du får sendt den gratis.

    Han er helt herlig på disse bildene.

    Klem

    SvarSlett
  20. Fantastisk historie, og utrolig system hos posten...
    Du får kjøpe litt mindre konvolutter :)

    SvarSlett