onsdag 7. juli 2010

Bilstrikking

Om et par uker så setter vi oss i bilen og kjører nordover. Sånn ca. 165 mil. Vi regner med å ta en liten svipptur om Østlandet på tilbaketuren, bare for å få noen mil ekstra. Beregnet kjørelengde blir derfor rundt 370 mil tur - retur.

Mens ungene klarer seg utmerket godt i bil - uten DVD - spiller (vi har alltid med for sikkerhets skyld, men de blir sjelden brukt), sliter mor litt mer, og er den som går først lei. Ungene derimot er strålende fornøyd med å ha med seg hver sin lille sekk med leker, i tillegg til å få kastet bak en flaske vann og en eske rosiner i ny og ne. Skulle stemningen dale litt i baksetet er det bare til å sette på Rybak og "Fairytail", og vips så er det allsang på grensen og stormende jubel. Kanskje litt vanskelig for mor å holde entusiasmen oppe når vi drar i gang "Fairytail" for 30. gang, men når alternativet er "Vinsjan på kaia" (nordlendingen ELSKER DDE) non-stop, da er det bare å skråle og klappe med!

Men innimellom rosinkasting og allsang bør jo mor sysselsettes litt og. I fjor hadde jeg for første gang med et strikkeprosjekt i bilen, på vei hjemover. Og jeg var kjempestolt over faktisk å klare å fullføre strikkeprosjektet. Det ble ponchoen under her.



Sulten på å gjenta suksessen fra i fjor, sitter jeg her og lurer på hva jeg skal strikke i år. Kanskje en kjole til Sara, eller genser til David? Vel, jeg bør vel egentlig stikke fingeren i jorden og innse at prosjekter MED ERMER mest sannsynlig ender i den bugnende kurven med ufullendte prosjekter. Kan ikke fordra å strikke to like ting.... Så poncho var ideelt sånn sett. Lue går også an, og vest - da slipper jeg jo å strikke ermer. Og så elsker jeg å kle David i vest. Synes gutter i vest er kjempetøft!


Eller hva med STRIKKEKLUTER? Enhver bloggedame med respekt for seg selv har jo minst et par selvstrikkete kluter i kjøkkenskuffen. Og det trenger jeg jo. Hm, lurer på hvor mange kluter man rekker å strikke i løpet av 370 mil? Hvis jeg tar med garn i forskjellige farger, og strikker de i ulikt mønster, så blir det kanskje et par stykker?? Her hadde jeg selvfølgelig lyst til å være litt eplekjekk og si minst et dusin, men det gjelder å være realistisk. Fallhøyden er stor her i Blogglandia. Det er alltid noen som husker sånne eplekjekke uttalelser, og lurer på hvordan det gikk med klutstrikkingen. Så vi satser på en ferdigstrikket klut på vei oppover og en på turen nedover.

Da er det bare å ta et dypdykk i strikkekurven og fiske fram litt garn og strikkepinner, så er ihvertfall det klart til ferien:-)




14 kommentarer:

  1. god morgen,
    åå det blir lang tur,hadde ikke klart det jeg pga nakke å rygg,
    så deilig at ungene klarert dette med glans da,blir stas å komme frem.spennende å se hvor mange kluter det blir,,
    nydelig poncho du strikket sist.
    ønsker deg en herlig dag,
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. He he, artig med lange bilturer - misunner deg ikke...Typisk deg å produsere noe mens du sitter i en bil - blir spennende å se hva du strikker!
    Flott poncho!

    SvarSlett
  3. Hei hei :-) Syns du skal strikke noe til deg selv jeg :-D Måtte le da jeg leste om klutene - det er kanskje greit å satse på et par stk, og så slå i bordet med et dusin når du er tilbake igjen ;-) Ponchoen var helt herlig!

    Ha en flott dag og klem fra Siv

    SvarSlett
  4. Hei pa deg!

    Synes det var veldig lurt a ha med et slikt prosjekt til a sysselsette deg selv! Det finnes jo flere garnbutikker underveis, sa gar du tom for garn sa er det jo bare a kjope mere! Julegavene far du unna pa no-time! Jeg skal forresten sitte 5 timer pa toget i ettermiddag... kanskje jeg skulle strikket en klut, ogsa ;-)

    Ponchoen ble forresten kjempefin!

    Hva med a lane lydboker pa biblioteket og hore pa under kjoringen?

    ha en fin tur!
    klem Mette

    SvarSlett
  5. Jeg strikket luer av ull, flere nummer for store, med litt forandring for hver, noe jeg bare fant opp for variasjonens skyld. Tøvde dem da jeg kom hjem!
    Det var Strekningen Troms - Bømlo - Troms med runde om Sverige for å finne noen loppiser!
    God tur!

    Og så hadde gubben og jeg en ordlek: Det gjaldt å finne parord som: Langt og lenge, opp og ned, Fia og Finnbeck, pikk og pakk...

    SvarSlett
  6. Kjempe flott poncho :)
    Å strikke i bil er noe jeg nylig har funnet ut går bra, har før ikke kunnet det, for da har jeg blitt bilsyk :S
    Men nå er planen klar for feriekjøring, fortsette på ett lappeteppe!
    Lykke til med feriekjøre-strikking :)

    Hilsen en nordlending

    SvarSlett
  7. Imponert! Du lager så mye fint altså! God bilferie :)

    Klem, Cecilie

    SvarSlett
  8. Nydelig poncho snuppa - og ja hvor mange kluter får du på de mila!?
    - hva med et pledd?
    (En laang rundpinne - og slipper å strikke to like deler.., mønsteret blir til mens du går;-))
    He, he må le litt av en "svipptur" OM Østlandet;-)
    (besøke meg da eller?)
    -ja ,ja det er bare to"raser " som ikke er redd for "noen" mil i bil: Vestlendinger og de fra Nord(regner de tre nordl. fylkene)!!
    Ha en strålende dag,
    klem ,klem:-)

    SvarSlett
  9. Å, Babro, du skriver så utrolig bra! Herlig posthistorie under her. :D
    Og denne også.
    Alt du gjør er så utrolig vakkert. Den ponsjoen var bare sååååååå fin. Må si at jeg lurer litt på hvordan en Barbro-klut blir seende ut. Blir den utstyrt med blonder og bånd slik at den passer best i en ramme på veggen???
    Kommer til å vente spent på resultat av lang biltur. Lykke til!
    Klem Ellen :)

    SvarSlett
  10. Heisan..

    Det var litt av et turprosjekt, helt imponert!
    Da blir det spennende å se hva du skal produsere i år... høres ut som du skal ha en fin ferietur om noen uker:) Klem

    SvarSlett
  11. Åååååh, den ponchoen er dritlekker! Dersom du skulle trenge mer prosjekt for bilturen, kan du gjerne få strikke en slik poncho for meg, altså! :) Herlighet, den er fin!:) Det høres ut som en god ide å ha litt å henge fingrene i på slik en tur .. ha en god reise! Klem på deg :)

    SvarSlett
  12. Flott poncho du laga på den turen. Jeg har akkurat kjørt Bergen-Nordmøre. !0 timer . Strikket 2 kluter på veien. Gubben kjørte selvsagt. Jeg må ha noe lett å strikke. Ellers blir jeg bilsyk. God tur oppover.
    Klem

    SvarSlett
  13. At du greide å strikke en poncho på biltur er jeg virkelig imponert over! Om jeg skal strikke i bil, må det være enkel strikking - sånn at jeg kan sitte og se ut og fram mens jeg strikker. Hvis ikke, kommer barndommens bilsyke tilbake tvert! Og så kan du hilse nordlendingen og si at jeg er på hans side når det gjelder musikkprioritering - om jeg måtte velge mellom de to. Ellers hadde jeg ikke tatt noen av dem...
    Håper virkelig dere får en fin tur, og at du får produsert maaaange masker underveis :)

    SvarSlett
  14. Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å strikke i bilen, hadde blitt bilsjuk jeg, tror jeg. ☺ Veldig lang biltur, da...lykke til.

    SvarSlett