fredag 16. mars 2012

Jeg har noen kakeoppskrifter som jeg alltid pleier å lykkes med. Denne sjokoladekaken er en av de. Relativt rask og enkel å lage. Jeg synes alltid det er litt pes med kaker hvor du må piske marengs eller eggedosis, og som består av mange operasjoner.

Kaken heter egentlig amerikansk brownie, men jeg har gjort noen justeringer på den opprinnelige oppskriften (er ikke så glad i å følge oppskrifter akkurat...), så jeg velger heller å kalle den for konfektkake, siden den er litt karamellaktig i smaken. Noe som skyldes kakens rimelig høye sukkerinnhold. Et par stykker av denne og du har dekket GDA´en for karbohydrater omtrent fram til påske...


Dette er en kake som pleier å falle i smak hos både små og store. Skikkelig søt, god og myk:-)

Det er bare å ta på seg forkle og hive seg i bakingen. Her kommer oppskriften:

125 g lys kokesjokolade
150 g smør eller margarin
350 g sukker
1 ts vaniljesukker
4 egg, pisket
150 g hvetemel
1 ts bakepulver


Smelt smøret i en kasserolle og la sjokoladen smelte oppi. Avkjøl litt. Hell det smeltede smøret og sjokoladen oppi en bolle. Tilsett sukkeret, deretter de sammenpiskede eggene. Sikt mel, bakepulver og vaniljepulver og brett det inn i røren med en slikkepott. Hell røren i en smurt form, 22 - 24 cm. Stekes i 45 - 50 min ved 180 grader, eller til kaken er godt hevet og begynner å krympe fra formen. Kaken skal være litt klissete inni.

OBS! På grunn av kakens høye sukkerinnhold har den lett for å brenne seg øverst. Dekk kaken med aluminiumsfolie de siste 10 - 15 min. hvis kaken begynner å bli mørk.


E´det sjokoladekake eg luktar, mon tro??

Jeg pleier å lage sjokoladeglasur å ha på kaken, men den er god som den er, og det går godt an å pynte den med ved bare å strø over litt melis. Kjempegod med is eller krem til!


Ha en riktig god helg!

6 kommentarer:

  1. Mmmmm... Denne både såg og hørtes deilig ut !!
    Oppskriften er lagret og skal definitivt prøves :)

    Fin fredag til deg
    Klem Heidi

    SvarSlett
  2. Hei Barbro!
    Dette høres ut som en kjempegod kake, og tusen takk for at du deler oppskriften med oss! Den skal jeg spare til neste gang vi trenger å kose oss litt! :-)

    God helg til dere!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  3. Den så veldig god ut!

    Og så søt kanin,
    og fine blomster.

    Ha en god helg :O)

    SvarSlett
  4. Kommer gjerne på besøk og spiser kake hos deg:)
    Ha ei fin helg!

    SvarSlett
  5. Flotte bilder og kake som frister, den må nok prøves en gang :)
    Ha en fortsatt fin helg :)

    SvarSlett
  6. Altsa, na er jeg pa slankekur og TRENGER ingen fristende kakeoppskifter. Men jeg tar nok vare pa den allikevel, for EN DAG er jo slankekuren over :-) kanskje... ;-) Den sa jo bare innmari god ut...!

    SvarSlett