mandag 15. februar 2010

Nordlendinger og avstander


La deg for all del ikke lure når en nordlending snakker om en svipptur. En svipptur for en nordlending er ikke det samme som en svipptur for en søring... En svipptur blir fort Bergen- Trondheim....


Min nordlending er fra Harstad, sånn ca. 165 mil fra Bergen, og destinasjon for vår årlige ferietur. Vanligvis har vi en overnatting på turen - sånn omkring Trondheim, og da har vi ikke en gang kommet halvveis. Bare for å få avstanden i perspektiv.

Kjøringen til Harstad er ingenting for amatører. Dette er ingen kose- eller opplevelsestur. Vi stopper ikke unødvendig, og tissepauser kombineres med fylling av bensin. Og frokosten inntas i bilen - etter at mor har spurtet gjennom en Remabutikk og fått tak i litt forsyninger. Så er det å hive seg inn i bilen og smøre rundstykker mens vi er i fart.



Lunsj pleier å foregå i det fri. Ungene må tross alt luftes litt innimellom. Da sitter imidlertid nordlendingen klar med stoppeklokken og sørger for at pausen ikke blir for lang. Så er det å hive unger og ting og tang i bilen igjen og suse avgårde igjen mens nordlendingen okker seg litt over all tiden som går med til all stoppingen....

Helst burde middagen inntas på en Mc Donald´s drive -in, men siden nordligste Mc Donald´s ligger i Steinkjer, så blir det pizza på Dolly i Mosjøen. Mens nordlendingen panisk ser på klokken og lurer på om ikke det er mulig å tygge litt fortere? Siste stykket tar vi på vei ut døren.


Og aller helst bør ungene ta seg en middagslur, så vi kan drøye litt før vi stopper for kvelden. Det er jo alltid litt spennende når klokken blir så mye at alle campingplassene har fått opp stengt-skiltet, og vi ikke har bestilt plass noe sted.



Den ene gangen endte det faktisk med at vi måtte kjøre Harstad - Bergen i ett, for de lukket ikke opp på hotellet i Otta..

Like før Harstad er det en ferge. Som ikke går altfor ofte. Og som er litt vanskelig å beregne når man starter 82 mil unna. Hvilket alltid betyr at vi må gi på litt ekstra det siste stykket, og ingen tissepauser innvilges. Til tross for nordlendingens dystre spådommer om at vi ALDRI kommer til å rekke fergen - så gjør vi det hvert år. Og derfra er det bare sjarmøretappen igjen før vi endelig er framme,


Og blir møtt med hornmusikk og jubelbrus og: "Kjem dåkker først no. Ja, da har nu dåkker tatt det med ro!"

Akk, ja, nordlendinger er ikke lette å imponere når det gjelder bilkjøring. Til sommeren blir det bleier på alle mann, og ingen tissepauser. Her skal det gå sånn unna at til og med en Harstadværing må bøye seg i støvet....

29 kommentarer:

  1. Hihi...alltid like morsomt å lese dine små historier! Du skriver så morsomt at jeg må le for meg selv her jeg sitter.

    Ha en fortsatt strålende dag!
    Klem

    SvarSlett
  2. hihihihi..ja sånn kan det sies,,
    typisk det der,morsomt fortalt.
    ønsker deg en fin dag,godt det er leeenge til sommer,å tur..
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  3. Ha ha. Dette ser jeg levende for meg- hadde vært gøy å være flue på veggen i bilden.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  4. Ha ha ha ha, med en foreldre fra Sortland og en fra Lofoten og bilferie nordover fra jeg ble født. Var du også med på våre bilferier? Dette er som om du har du har beskrevet våre bilferier. Jeg kjenner meg så godt igjen og sitter her og humrer for meg selv. Det eneste historien mangler for min del, er country kasetter fra A til Å i spilleren og pappa som dunket gifteringen mot rattet mens han digget. Utrolig vittig og veldig bra skrevet Barbo :) Ha ha ha

    SvarSlett
  5. Hi, hi, kjenner meg igjen der ja!! Bor jo selv i Vesterålen, og har hatt bilferie til Danmark hele oppveksten. Jiha, 4 unger, masse bagasje og en gammel VW buss, det gikk ikke spesielt fort over fjellovergangene for å si det sånn..

    Men nå er jeg gift med en engelskmann, så nå er det fly som gjelder!!

    SvarSlett
  6. Skikkelig artig...beskrevet vel og merke:D
    Husker selv bilturer med barn, hvor sjåføren bare skulle kjøre litt til før han stoppet...det endte med at alt var stengt og vi måtte sette opp teltet (med pluggene hjemme) ved E6. Det "hang" vi i noen trær...jeg var ikke blid;)
    Ha en fin dag, det er lenge til sommeren ennå;)

    SvarSlett
  7. Hi hi, kjenner igjen denne kjøreformen. Mannen er oppvokst med biltur Oslo-Porsanger hver sommer. Herlige turbilder, særlig det av en tyggende mannn litt på skrå, viser liksom hele essensen i historiern. :-)

    SvarSlett
  8. hahaha, jeg synes jeg hører han :-)
    vi må få til ett besøk i sommer, håper dere er hjemme når vi peiler inn antenne mot bergens området:-)

    SvarSlett
  9. Hahaha, kan levende se det for meg...

    Hva med å sende han og ungene oppover med bilen, mens mor tar flyet via Oslo f.eks slik at det også blir mulighet for litt shopping på veien.

    Bilturer har selvfølgelig sin sjarme, men akkurat den stressturen fra A til B kan tære på en hver av både store og små.

    Ha en fin dag, vennen!

    Klem

    SvarSlett
  10. En herlig historie fra deg som fikk meg til å trekke på smilebåndet: )

    Flott bildet av sovende barn i bilden. Det er noe kjent.

    SvarSlett
  11. Er det mulig!!!????
    De var nå søte når de sover i bilen da *sukk*

    Si meg, du har ikke prøvd å foreslå å fly for en gangs skyld da og leie bil på Evenes? Veiene nordover, for ikke å nevne tyske bobilturister er noe pes....

    Hilsen Perlemor med nordlending som ikke stresser (de finns).. *ler*

    SvarSlett
  12. Ha ha ha, nå lo jeg høyt og godt i stuen!!
    Så fantastisk bra skrevet...

    Jeg er så glad så glad for at vi har fått flyplass kun 20 min. unna her. Vi har nemlig motsatt problem. Han her er så treeeeeeeg at til og med en snegle ville følt seg forbigått!
    Hihi!

    God klem Tonje

    SvarSlett
  13. Så bra skrevet, Barbro! Ser dere for meg alle man! Og lykke til med årets kjøretur. Godt det er noen måneder til enda, så kan dere psyke dere opp!! : ) Så har du også noen måneder på å selge inn andre reisemuligheter da, bare om å gjøre det på en sånn måte at han tror det var hans ide, kanskje?!
    Klem!

    SvarSlett
  14. Morsom beskrivelse! Vi tar det nok litt mer bedagelig enn dere... ;)

    Lykke til med hurtigreise til sommeren! Klem fra meg :)

    SvarSlett
  15. He-he, denne var lett gjenkjennelig og godt skrevet!!

    SvarSlett
  16. Trøste og bære, dette må være en stressende ferie. Men det er vel målet, og ikke reisen som er det viktige.....

    SvarSlett
  17. Heisann,
    Litt av en ferietur dette !! Morsom lesing.
    Du får det sagt du Barbro.
    Klem fra her.

    SvarSlett
  18. he he, hadde tatt unga med meg på flyet jeg så kunne gubben kjørt sjøl:)

    SvarSlett
  19. Dette hørtes nesten litt kjent ut! Men kan ikke skryte av så lange avstander som du har her....vi har ofte det samme opplegget fra Oslo til Tr.heim, men det er jo bare "barnematen" i forhold til dine avstander....hi..hi..

    SvarSlett
  20. Kjenner meg sånn igjen her du. Vi har i alle år reist til min hjemby Kr.sund med tempo tempo i bagasjen.Da ungene var små brukte vi 12 timer oppover.Nå da vi reiser alen greier vi det på 9 timer. Ikke mya tisse/spisepauser her nei.Kjekt å komme fram da.Artig skrevet av deg.
    Klem

    SvarSlett
  21. ha ha vilken artig historie du er nok ikke alene om sånne turer.
    I dag kom pakka fra deg og du tusen takk for det kjempe fine hjerte jeg fikk, jeg ble kjempe glad. Bilde var kjempe nydelig, jeg er så imponert det ser så utrolig vanskelig ut. Mamma kommer og bli kjempe glad :0)
    Stor klem till dig!

    SvarSlett
  22. Kan dere ikke få installert stormkjøkken i bilen, så kan det spares litt tid der ihvertfall.

    Jeg kjenner to som hadde det mye bedre da de var med på tur til Orkanger, men det nytter vel ikke med noe kurs for nordlendingen.

    Klem

    SvarSlett
  23. Hi-hi !!!!
    Ser for meg hele familien på tur med bleier i alle størrelser ;)

    Klem fra Anett :)

    SvarSlett
  24. He, he ser det godt for meg - har noen sånne turer med familien min også..:-D
    Så godt å høre fra deg - og veldig godt å være "tilbake"!!
    Sov godt, klem Hege.

    SvarSlett
  25. Hehe må le når jeg leser dette..
    Han er noe for seg selv denne nordlendingen din. Syntes jeg ser han for meg, med stoppeklokke og det hele.
    Hils gubben og barna
    Klem

    SvarSlett
  26. Hehe, må bare ønske lykke til med året ferieprosjekt nå skjønner jeg! En herlig historie :o)))


    Ha en super onsdag!

    SvarSlett
  27. For en historieforteller du er Barboro!
    Jeg ler så jeg griner av dette :)))
    Nydelige bilder , ja dette var storveis!
    Ønsker deg en strålende dag!
    Varm klem Lokki

    SvarSlett
  28. Ja, du kan fortelle! Og vi som akker oss over avstanden Oslo-Kristiansand...

    SvarSlett
  29. morsomt:) Jeg har kjørt fra sørlandet til Bodø en gang, og det var langt!!!
    God tur hjem:) Og god helg!!

    SvarSlett