mandag 17. september 2012

Høstopprydding

Egentlig er høsten vel så mye tid for hagearbeid som våren. Det arbeidet man legger ned nå med å renske opp rundt omkring, det får man lønn igjen for til våren. Sørger man for å luke og rydde skikkelig opp nå, ja, så blir det mindre jobb på vårparten. Men så er det det at det er så lenge til våren, og så er det jo ikke til å komme fra at det tross alt er en smule mer lystbetont med hagearbeid når det ser sånn ut:


De siste ukene har vært temmelig trøstesløse, og terrassen som bare for noen uker siden var riktig så koselig med fine blomster, tekstiler og sittegrupper, har i rekordfart blitt et heller sørgelig syn med halvvisne blomster som skvulper rundt i grønskekledte blomsterpotter.


Og hadde det ikke vært for at det skulle styles og ordnes litt i forbindelse med en flyer med bilder fra gjestehytte og terrasse, ja, så hadde nok halvvisne blomster skvulpet videre der ute.


Iført boblejakke og lange støvler skred jeg til verks. Godt kledd og skodd så var det faktisk ganske deilig å holde på ute.

Jeg får jo selvfølgelig lyst til å løpe ut å kjøpe masse nytt når jeg først skal ordne, men jeg prøver å være flink til å bruke det jeg har. Noen nye blomster og planter må det nødvendigvis bli. Satser man på litt lyng, så blir ikke det nødvendigvis den store investeringen.


Nye lykter hadde vært kjekt det, men Norgesglass fungerer jo det og. Gammelt melkespann arvet etter min bestefar. Uncle Bens glass blir fin vase med litt dekorsand og en avklippet blomst. Sleng gjerne på noen kongler for å få skikkelig høstfølelse.


Jeg bruker aldri ting ute som jeg er redd for. Fine mugger, som kanskje har fått seg et skår eller to, og som man ikke har lyst til å kvitte seg med, er supre å bruke ute til blomster.


Og ikke alle blomster trenger å stå i en keramikk- eller sinkpotte. Jeg syntes den knallrosa fargen på plastpotten var så kul, og dessuten hadde jeg ikke flere store potter, så blomsten ble plassert oppå en forskalingsblokk for ikke at det skulle bli så mye gris, og for å komme litt opp i høyden. Forskalingsblokken er forresten en ødelagt en som er knekt i to, men som pidestall gjør den nytten likevel:-)


Ungene sin vannkanne har gjort sin misjon for sesongen og er nå fylt med blåbærlyng.


Greit, den orkideen er hentet ut kun for anledningen, og skal straks få komme inn i varmen igjen. Men den passet så grådig fint i fargen:-) Nøtteliten er knabbet fra ungene sin lekesamling.

Så nå så det straks litt bedre ut her ute:-)

9 kommentarer:

  1. Hehe... KOselig å holde fast på det siste av sommeren! :-)
    Kom gjerne innom bloggen min å delta på min giveaway! Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Det var virkelig koselig!!! Nydelige blomster og fine løsninger!!
    Gina

    SvarSlett
  3. Du er jo rene stylisten blitt, Barbro!

    Kommer du bort og rydder litt i min "hage" også??

    Ha en fin uke!

    Klem

    SvarSlett
  4. Nydelige bilder, av en nydelig hage. Bestandig trist når høsten kommer å blåser alt det vakre vekk. Men desverre ingenting å gjøre ved.
    man får sette seg å planlegge litt til neste sommer og drømme seg bort og sol og sommer.
    Håper du ser om meg og legger igjen et spor etter deg. Klem

    SvarSlett
  5. Så fint det er på uteplassen din. Det har vært utrolig mye regn her på nordvestlandet også, så mine sommerblomster er nå et trist syn. Må nok gjøre som deg og investere i mer hardføre typer som passer til høstværet.

    SvarSlett
  6. Åh så nydelig. Utrolig vakkert og koselig.

    SvarSlett
  7. Off,ja kjenner meg godt igjen i skulpende blomster og grønskekledte blomsterpotter,hehe;)
    Idag ble det ene oliventreet reddet inn fra drukningsdøden,siden de har meldt regn i laaaaange tider fremover og er det vel bare å hive seg i regntøyet å prøve å få litt orden der ute!
    Flott hadde det hvertfall blitt hos deg:)
    Elsker høstblomster!
    Ha en fin dag!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  8. Hei.
    Lenge siden jeg har vært her,
    Så fint det ble hos deg, skikkelig nydelig høst pyntet,
    Du er kjempeflink.
    Ha en fin høst,
    Klem fra sylvia

    SvarSlett
  9. Så fint fint du har pyntet, så koselig :) Så fin blogg du har!

    Ønsker deg fine dager


    Klem

    SvarSlett