fredag 7. september 2012



 Som regel har jeg tydd til muffinsmiks fra Møllaren eller Toro når det har vært muffins/cupcakebaking på gang, for jeg har aldri funnet noen god muffinsoppskrift. Så fikk jeg boken til Manuela, og tenkte at skulle jeg endelig få dreisen på cupcakes. Men jeg fikset visst ikke helt Manuelas oppskrifter heller. Åtte egg som skal tilsettes ett og ett, og vispes minst et minutt om gangen, og hvetemel som helst skal siktes 15 ganger før du har det i, er ikke noe for en utålmodig sjel som meg. Ellers er boken fantastisk, bare så det er sagt. Ikke noe galt med den.


Så jeg fikk litt prestasjonsangst da jeg ble spurt om jeg kunne lage cupcakes til et bryllup. Jeg vurderte sterkt å bruke sånne ferdigblandinger, men siden bruden hadde så stor tro på mine evner som cupcakebaker, så føltes det litt som å jukse.


Heldigvis klarte min snille svigerinne å trylle fram en kjempegod oppskrift, som til og med en håpløs cupcakebaker som meg klarte å fikse. Såpass bra gikk det at jeg har tatt på meg nytt cupcakeoppdrag i forbindelse med en rund dag i helgen. Det gjelder å ikke gi seg når man er på topp:-)

Jeg håper svigerinne østpå synes det er greit at jeg deler superduper cupcakeoppskrift. Her kommer den:

 Cupcakes

7 dl sukker
4 egg
7 dl hvetemel
2 ts natron
1 ts salt
2 ss hvit eddik/ vineddik
2 dl matolje eller smeltet smør
5 dl kefir


Pisk egg og sukker. Bland så alle de tørre ingredientsene for seg. Ha i dette sammen med olje og melk.
Sett ovnen på 175 grader og stek i ca 15 min..og VOILA!! Oppskriften gir ca. 34 store cupcakes og ca 50 små.



Ha en riktig god helg!

10 kommentarer:

  1. Du er sprek! Og godt så det ut også :)

    Her i huset har det blitt lite baking etter at veslejenta pakket kofferten og dro til unaiten... Satser på at higen etter søtsaker skal gi bakemotivasjon til slutt? ;-)

    Ha en fantastisk fredagskveld!
    :-)

    SvarSlett
  2. Ååå, tusen takk! Den oppskrifta skal jeg lagre! Jeg har heller aldri fått til noe annet enn Toro sine! Hehe! De er jo gode de, men blir dyrt om man skal lage mange!! Du hadde jo pynta dine så flott også! Tenker bruden ble fornøyd ja! Håper du får ei fin helg :) KLEM.

    SvarSlett
  3. Wow!!De ser supergode ut, så jeg skjønner godt at du blir headhuntet som baker. Skjønner ikke hvordan dere klarer å få glasuren så fin på, har du noen tips å dele med oss uvitende bakere?

    Her er det forresten Divaen som er den flinke bakeren, så kanskje jeg skal gi oppskriften videre til henne?

    Ha en fin helg!!

    Klem

    SvarSlett
  4. Så jo kjempe gode ut......mmmmm
    Fin helg til deg
    Klem

    SvarSlett
  5. de ble kjempefine!! Mye finere enn mine, men jeg har laget et innlegg om min jakt på en god oppskrift. Og den fant jeg hos fabelaktig-Maia.
    Du kan lese innlegget mitt her: http://piko-etnyttkapittel.blogspot.no/2012/08/bursdag-hangover.html

    God helg til deg!

    Hilsen Kristine

    SvarSlett
  6. De så veldig fine og gode ut. Skal prøve oppskrift, men aner meg at jeg kommer til å bomme litt på pynten uansett. jaja- smaken er jo viktigst.Sant? ;)

    SvarSlett
  7. Nam,nam,de så kjempegode ut!
    Så flink du er til å ta ting på strak arm:)
    Tenker de smakte kjempegodt:)
    Ha en videre super helg!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  8. De så jo bare supergode ut!
    Jeg må innrømme det at jeg er ingen tålmodig baker jeg heller... Sist jeg skulle bake kake ble det et vulkankrater... forstår ikke det... hihi!
    Ha en herlig lørdag!
    Klem Gitte

    SvarSlett
  9. Å nammis, disse ser jo kjempegode ut. Hva er det for noe godt du har på toppen da? Jeg får aldri sånn glasur til å se noe bra ut så her hos oss er det bare møllerens + noe godt oppi :)

    Ha en finfin lørdagskveld!
    Signe

    SvarSlett
  10. Nydelige kaker. Du har fått dreisen på pyntinga. Jeg bruker Manuela sin oppskrift på vaniljecupcakes. Synes røra er så god, hehe. Men jeg driver ikke å diller slik Manuela gjør. Hiver bare alt oppi og pisker i vei.
    Jeg sleit lenge med å finne en god frosting, en som både smaker godt og som er lett å pynte med. Nå har jeg funnet en. Du finner oppskriften her:http://ellensandfamilie.blogspot.no/2012/06/endelig-perfekte-muffins.html
    Hvilken frosting bruker du?
    Ellen :)

    SvarSlett