tirsdag 12. juni 2012

Klær av sengetøy


Man trenger alltid litt nytt i kofferten når man skal på ferie, og siden det nærmer seg ferie med stormskritt, så har jeg sydd litt sommertøy til ungene, inspirert av Sikksakkboken til May B. Langhelle.


Dette er putetrekkjolen. I boken er kjolen laget av ett putetrekk, men siden jeg har laget den noe større enn den i boken, så har jeg brukt to putetrekk. Morsom og enkel å lage, og med putetrekk fra loppemarked til fem kroner stykket, og billig sløyfebånd fra Søstrene Grene, så ble dette en skikkelig lavbudsjettskjole. Og det kan vi like. Man har da annet å bruke feriepengene på:-)


Putetrekkene er sydd sammen i sidene, men oppe er de svinget inn ved ermeåpningene. Øverst er det sydd en løpegang hvor det er tredd gjennom sløyfebånd som knyttes sammen oppe på skuldrene.


Veslesnuppa manglet dessuten en nattkjole til ferien, og ønsket seg en laaang en. I Sikksakkboken er det en helt genial og artig måte å lage nattkjole på. Faktisk så artig at veslesnuppa mer enn villig stilte opp for måling. Eller la seg ned rettere sagt. For man tar altså et stykk dynetrekk og legger oppå et stykk barn med armene ut til sidene. ( Sånn at armene bare er noen centimeter unna øverste kanten på dynetrekket.) Deretter er det bare å tegne rundt barnet, klippe ut kjolen og sy i vei. Siden stoffet er dobbelt brettet, og ermene er klippet i ett med resten av kjolen, så blir det bare en søm i hver side. Til slutt klippet jeg hull til hodet, brettet inn en liten fald, og sydde med elastisk undertråd. Det samme gjorde jeg rundt ermene. Så nå har veslesnuppa en nattkjole som forhåpentligvis passer både denne og neste sommer. Og kanskje sommeren etter der og:-)

22 kommentarer:

  1. Så herlig! Og dette er kanskje prosjekter som passer oss som ikke er helt bestevenner med symaskinen?

    Takk for at du delte med oss!

    Klemmer fra Mariann

    SvarSlett
  2. Jeg blir så glad av å besøke bloggen din:-) OG jeg blir så inspirert - bobler av iver til å bli like kreativ som deg .....
    Fine kjoler - mulig jeg låner den ideen til den nattkjolen ....
    Ha ei flott uke videre

    SvarSlett
  3. Så flink du er:)
    Kjempeide det med nattkjolen da!
    Ha en fin dag videre:)
    Klem Janne

    SvarSlett
  4. En dag skal jeg ta meg et skikkelig sy-kurs! Du lager sa mye fint av 'ingenting'!

    SvarSlett
  5. Fyy søren så flink du er!! Veldig skjønne kjoler altså :)

    Ha en fin kveld,
    Klem Jatte★

    SvarSlett
  6. Den som hadde ei lita tulle å sy til, bare guttebasser her i huset, og dessuten måtte jeg hatt noen meter for å sy klær til de, hi,hi...

    Ha en fin tirsdag
    LilleBessa

    SvarSlett
  7. Mange fine ideer i den boka, bare synd jeg ikke får sydd noen av dem.... men du er flink til å gjøre det!

    SvarSlett
  8. Aiaii! Desse vart jo superfine! Og den boka er eit FUNN for symaskinglade folk ;) Det er kjekt å sjå korleis det blir "live" og ikkje berre på bilete i boka. Nice!

    SvarSlett
  9. Helt supert!
    Så fint, og kjapt å lage også :O)

    God ferie,
    klem :O)

    SvarSlett
  10. åå nå fikk jeg jammen meg lyst til å sy. Såå fine kjolene ble.
    Du er så flink å inspirerende.

    God tur og kose dere masse.
    Klem Margareth

    SvarSlett
  11. Så flotte klær da. Her i huset ble pysj og nattkjolemønsteret fra Sikk Sakk testet ut på en pysjfest. Barna la seg ned og vi sydde sammen. Innen kvelden var omme hadde alle nye nattklær. Kjempekoselig oppskrift :)

    SvarSlett
  12. Så fine kjoler! Du som er så syflink, har du noen tips til gode sømbøker for en synovise? Jeg har endelig fått symaskin, og det er så gøy!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mia!

      Made by me (sybloggernes beste oppskrifter) er kjempefin og lettfattelig,
      og med gode råd og sytips:-)

      Klem

      Slett
  13. Kjempe fine ting......flinke kreative du
    Fin kveld til deg
    Klem

    SvarSlett
  14. Åååååå, du kreative sjel.
    Nå har jeg smilt og smilt og bladd meg nedover på bloggen din.
    Du er helt utrolig.!Det siste innlegget med ferieklær finere enn noen og så utav et putetrekk eller to...helt herlig!

    SÅÅÅ kjekt å følge med deg!

    klem fra Anne på landet

    SvarSlett
  15. Den boka hørtes artig ut. Flott kjole og nattkjole. Jeg har også handla rimelig sengetøy, dog ikke så rimelig som en femmer, som har blitt brukt til sommerkjoler. Suverent.

    SvarSlett
  16. For noen kreative og skjønne kjoler! Heldige datteren som får slike nydelige plagg helt skreddersydd :-))

    SvarSlett
  17. Så kjekt med hjemmesydd garderobe! Heldige barn som har en kreativ mamma :)

    SvarSlett
  18. Så fine kjoler ! Jeg er helt inne i sy verden om dagen, men her går det i puter :) Men lyst til å sy kjole også, iallefall når jeg ser disse bildene :)

    SvarSlett
  19. Utrolig bra og veldig søte. Den boka høres spennende ut. Må se etter den tror jeg :)
    Klem fra Tine

    SvarSlett
  20. Wow, du er jo bare helt rå! Elsker den blå kjolen og har veeeeldig lyst til å kaste meg over symaskinen i kveld *ønsketenking* Kjempetøff nattkjole også, like før jeg henter småtrolla i barnehagen bare for å måle til nattkjole og så kjøre de ned igjen, hihi :) Ønsker deg en superduper flott uke! :)

    SvarSlett