tirsdag 21. september 2010

Sjal og gavepose


Jeg har omsider tatt steget inn i de sjalkledde kvinners rekker.  Når man nærmer seg 40, så er det en slags utbredt allmenn oppfatning om at man bruker sjal (og veske...), og de siste par årene har det haglet med gaver i form av sjal. Som for det meste har hengt som pynt. Det siste halvåret har jeg imidlertid drevet med aktiv sjaltilvenning, og det har gitt resultater. Nå har jeg blitt en svoren sjaltilhenger og kan nesten ikke gå noe sted uten.


Jeg har til og med begynt å sy sjal. Inspirert av de fine sjalene fra Container sydde jeg dette sjalet her til en god venninne. Jeg sørget for å sy det i farger som jeg selv ikke bruker, sånn at jeg ikke skulle falle for fristelsen og stikke avgårde med sjalet selv. Men jeg ser jo at jeg må sy et til meg selv og:-) Sjalet var utrolig morsomt å sy, bortsett fra at det var en utrolig dårlig ide å sette på et bakstykke av jerseystoff. Det var vannvittig knotete å få pent, og jeg bannet som en ekte nordlending mens jeg holdt på. Men ved hjelp av en smule tålmodighet og godt strykejern, ble resultatet tålelig bra. Det er jo greit at det ser ok ut når man skal gi det vekk i gave.


Etter tips fra superflinke Janne sydde jeg en gavepose i gråpapir som jeg kan ha sjalet i. Og så dekorerte jeg den med et hjerte som matcher sjalet. Jeg synes dette var et utrolig enkelt, billig og supert tips, og det blir nok flere sånne gaveposer etterhvert. For gråpapir har vi ihvertfall nok av. Her snakker vi kilometer på rull:-)


Ha en fin dag!

25 kommentarer:

  1. Utrolig fint Barbro!(og lov å herme?):-)
    Hadde jeg fått en slik gave hadde jeg blitt kjempe-glad - så omtenksomt gjort!
    Så også det tipset om gråpapir-poser - har ikke sydd i papir før, er det vanskelig egentlig?
    Ha en fin dag - håper du har sol..?
    Klem, Hege.

    SvarSlett
  2. Jammen lurt å sy i farger en ikkje bruke sjøl... Tatt til etteretning :o) En kan jo liksom ikkje bli sittande med alt sjøl. Supert tips med gaveposen!! Det kan kanskje eg og få te ;o)

    Superfinfin dag videre te deg snupps!!

    SvarSlett
  3. Flott sjal! Eller skjerf, som jeg sier. Husker det forrige containeraktige skjerfet ditt også - veldig lekkert.
    Og gaveposer, da! Det måtte jo bli deg som begynner med noe sånt. Litt gråpapir, sy på et hjerte - VOILA! Ja, ja, jeg får holde meg til plastposene fra Kiwi,jeg...

    SvarSlett
  4. Hei :)
    Helig er den som får det lekkre sjal og så fin pose også da :)
    Ha en fin dag, klem.

    SvarSlett
  5. For en utrolig fin gave!
    Og en super gavepose :O)

    Ha en super dag,
    klem :O)

    SvarSlett
  6. Gråpapirgaveposen var genial! Den kommer jeg til å kopiere :)

    SvarSlett
  7. Flinkedamen!!!

    Sjalet ble jo lekkert, men med en gang du skriver at det var litt vanskelig å få det fint skjønner jeg at dette er noe jeg må styre unna.

    Men en sånn gavepose skal kanskje jeg også klare å lage, ideen var i hvert fall kjempegod!

    Ha en fin dag!

    Klem

    SvarSlett
  8. Superfint! Posen likte jeg ekstra godt - knallidé!! Klem!!

    SvarSlett
  9. Flot sjerf:DDD Men den posen var jo bare genial:DDDDD Klemz

    SvarSlett
  10. Utrolig kreativt! Jeg venter i spenning på å få tilbake symaskina min fra andregangs reparasjon og satser på at din kreativitet smitter! :)

    Catje

    SvarSlett
  11. Herlig sjal i nydelige jordfarger. Det hadde jeg nok glatt beholdt selv ja.. ;)
    Tøft med tipset om å sy gaveposer! Jeg liker å pakke inn gaver i gråpapir og pynte selv, så dette var et supert tips. Takk! =D

    Hei og hopp, og tusen takk for hyggelig kommentar i turbloggen min. :)

    SvarSlett
  12. For et superlekkert sjal!!

    Og gaveposen er jo intet mindre enn genial :)


    Ha en super dag!

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  13. Hei hei..
    Nå måtte jeg virkelig smile litt her...
    tenker på dette med sjal...
    selv har jeg ikke brukt sjal eller skjerf til pynt. men nå i høst så har jeg kjøpt meg et par store skjerf som jeg har begynt å bruke
    MEN så fylte jeg jo 40 i mai mnd også he he..
    ønsker deg en flott dag
    hilsen fra anita s

    SvarSlett
  14. Så disse posene jeg også, de er jo så lekre! Vanlig gråpapir???
    Nydelig sjal, og dette er jo en flott størrelse! jeg har ikke vendt meg til at alderen tilsier sjal utover skuldrene:D

    Kos deg og klem fra meg;)

    SvarSlett
  15. Bade sjalet og posen var virkelig lekre!

    Ma proves!

    klem mette

    SvarSlett
  16. Jeg må si dine venner er heldige, for dette er jo direkte flott! Jeg blir så inspirert av hvor flink du er, og hvor mye fint du legger ut her på bloggen. Keep up the good work! :)

    SvarSlett
  17. Hei :)
    Utrolig flott begge deler. Så lurt å sy en papirpose. Ha en fin kveld.
    Klem fra Tine

    SvarSlett
  18. Hei på deg Barbro!
    Ja, sånn går det til - velkommen i klubben for de "sjalavhengige";o) Ekstra gøy når du syr sjalene selv da. Dette du sydde til din venninne var råflott, og å få det i en sånn flott gavepose, ja da er lykken fullkommen! Fikk VELDIG lyst til å lage slike gaveposer selv, så her tror jeg at jeg tyvlåner idéen...;o)

    Ha en fortsatt strålende flott og kreativ uke!

    KLem fra Hildegunn

    SvarSlett
  19. her blir du en flott dame. Med make sjal og gavepose. Du slår garantert an i etthvert selskap.
    Klem

    SvarSlett
  20. Nydelig sjal :)
    Jeg var innom en butikk i Trondheim som selger Container-klær. Herre så mye fint. Kunne tenke meg å kjøpt alt, i grunn :)

    SvarSlett
  21. Så stilig det var å lage en gavepose som matcha gaven :-) Den tror jeg nesten at jeg må kopiere ved en anledning ;-)

    Ha en flott kveld og klem fra Siv

    SvarSlett
  22. Så flott det ble! Og takk for tipset om gavepose - det skal jeg ta med meg videre :)

    SvarSlett
  23. Så lekkert, både sjal og pose! Du er flink!
    Klem : )

    SvarSlett
  24. Kjempelur ide med gråpapir til gavepose, den tror jeg at jeg må kopiere....

    Nydelig sjal du har sydd deg. Jeg klarer ikke å bruke sjal heller, synes det er veldig pent, men fikser det rett og slett ikke. Kanskje jeg må ta en tilvenningsrunde jeg med.

    Ønsker deg en super onsdag, klem.

    SvarSlett
  25. Det sjalet var flott, og akkurat mine farger. Posen var ein super ide.
    Eg har kjøpt symaskin, så eit slikt kunne eg kanskje avansere til å sy......Bortsett frå det med baksida då...

    SvarSlett