fredag 11. mars 2011

Sånn kan det gå...


Av erfaring så vet jeg at det ikke er lurt å prøve ut nye oppskrifter når man har dårlig tid. Men når oppskriften lokker med "utrolig saftige og smakfulle matmuffins" - ja, da måtte jeg jo bare forsøke. Og det måtte jo ende i en bakefadese. For sikkerhets skyld hadde jeg triplet deigen... 

Jeg ante uråd da jeg så forholdet mellom mel og væske, men siden oppskriften kom fra et velkjent nettsted og hadde fått god karakter, så ristet jeg av meg de bange anelsene og kjørte kjøkkenmaskinen på full speed, så melet sto som en røyksky rundt meg. Nå pleier ikke akkurat kjøkkenet å være sleiket etter jeg har vært på ferde, men i går så det ut som om noen hadde gått berserk med et pulverapparat.


Da deigen omsider var ferdig, skjønte jeg at dette neppe kom til å bli noe som forvandlet seg til saftige og smakfulle muffins. Likevel måtte jeg prøvesteike noen. Det kunne jo hende at de ikke ble så verst etter at de ble fylt med pølse og ost.


Men det ble de. Verst altså. Noe av det verste jeg noensinne har laget. Eller for å sitere veslesnuppa på 6 år, som skulle trøste lillebroren som ble så lei seg da han hverken fikk matmuffins til frokost eller med seg i barnehagen:
Du trenger ikke være lei deg, David, for de var ikke noe gode. Det er de dårligste muffinsene jeg har smakt i hele mitt liv. Jeg kastet min i bosset! Du kan være glad du slapp å smake!
Og vips, sluttet lillebror å gråte. For såå dårlige muffins var ikke han heller interessert i å smake på...


Toppen av kransekaken var forresten at de fine muffinsformene jeg hadde kjøpt, smuldret bort da jeg tok de ut av ovnen. Helt sikkert på grunn av det begredelige innholdet, og kanskje litt på grunn av varmen...


I dag har ihvertfall mor utelukkende gått for idiotsikre oppskrifter... Og hengt opp vimpelrekke, og gjort stuen blå så langt øyet rekker. 

Men nå tror jeg at jeg skal redde snickerskaken, før vi får en ny bakefadese her:-)

Ha en riktig god helg!




19 kommentarer:

  1. Hahaha, slike bakekatastrofer skjer innimellom ja;)) Og jeg syns datteren din sa akkurat det rette til sin bror, hihi ♥
    Kos dere med snickerskake - tipper det blir et godt plaster på såret for lillebror!

    Klem Line

    SvarSlett
  2. Om det er noen trøst så har jeg bakefadeser støtt og stadig. Skylder på ovnen,jeg da.;)

    Kos deg med kaken og ha en herlig helg!:)

    SvarSlett
  3. Hahaha!! Godt det ikke er bare jeg som har noen bakefadeser inne mellom...Men jeg regner med at du kommer i landt til slutt..

    PS! I går ble fuglene lagt ut for salg, i tilfelle du ikke hadde fått det med deg..

    Lykke til videre med bakingen.. PS!Det hadde jo vært kjekt med bilde av kjøkkenet og pulverapparatet og de berømte muffinsene.. Alltid kjekt å se litt bilder fra baksiden av medaljen..

    Ha en finfin fredag og kos dere i helgen!

    Klem

    SvarSlett
  4. Uff! Får håpe du har mer suksess med snickerskaka:)

    SvarSlett
  5. Ha ha ha ha... bakekatastrofer hører med innimellom det. Godt de dukker opp kun en sjelden gang ;0) Men alltid like frustrerende da vel og merke.
    Håper snickerskaka ble bra da.
    Ha en flott fredag og helg.

    Klem Jane.

    SvarSlett
  6. Uffda! Må innrømme at jeg sjanser lite når det er bursdager. Har fulgt de samme oppskriftene i 15 års barnebursdager. Lykke til :)

    SvarSlett
  7. Selvfølgelig skjer slike misser akkurat den dagen du bestemmer deg for å doble eller triple oppskrifta :-P Må si storesøster trøsta lillebror på en flott måte ;-)

    Kos deg i alt det blå, og ha ei fin helg - klem Siv

    SvarSlett
  8. En dårlig bakedag med andre ord! Tenker snikkersen blir bra jeg ;) Mye flåttblått her!!
    Ville ønske deg en god helg!!

    Klem

    SvarSlett
  9. He, he - vi kunne vært i slekt , vet du det..?:-D
    Riktig god helg Barbro,
    klem Hege.

    SvarSlett
  10. hehe Kan jo ikkje anna enn å le ;) Flotte bilete har du iallefall til historia ;)

    SvarSlett
  11. Uffda - så uheldig du har vært! Du forteller i alle fall på en veldig morsom måte ;) Bedre lykke til ved neste forsøk!

    Klem

    SvarSlett
  12. Bortsett fra noen matblogger har jeg nesten utelukkende dårlig erfaring med oppskrifter på nett. Det er alltid noe som blir feil, og det kunne jo ha vært meg og min mangel på kjøkkenfinesse, men Far sjøl har også endt opp med tamme boller, kriserøre til pannekaker osv, og han er flink å lage mat.

    Godt de små har søsken som kan forklare på barnevis, foresten. Den forklaringen var herlig!

    Fin helg!

    SvarSlett
  13. Du vet det, vennen... man kan ikke alltid lykkes i alt! Det vet jeg alt om :)
    Men det er jo bare å prøve igjen :)
    Ha en fin forsatt fin kveld, klem.

    SvarSlett
  14. Hohoho, godt minstemann blei trøsta :o)
    *ler*

    Det e nå litt godt å sjå at du ikkje fåt te ALT du prøve på og da ;o)

    Hærlige bilder.
    Kosa dåkke masse med bursdagsfeiring.

    SvarSlett
  15. For et morsomt innlegg,men kanskje ikke så gøy for deg.
    Artig skrevet, jeg så det hele for meg, og hvem har ikke gjort fadese med bakingen.

    Ønsker deg en flott helg og håper baksten blir vellykket neste gang.

    Hilsen fra Mimmi-Leone

    SvarSlett
  16. Godt å høre at du og kan gjøre noen bommerter...
    Nå er det vel ca et år siden jeg var hos deg, og både jeg og eldstemann drømmer fortsatt om kakene dine. Så du kan hvis du vil. God helg!

    SvarSlett
  17. Storesøstre er så herlig kloke! :)
    Ellen :)

    SvarSlett
  18. Välkommen till min värld! ;-)

    SvarSlett
  19. Forsøkte meg på såkalte matmuffins engang jeg også. Det var noe av det rareste jeg har smakt... Det var så tørt at omtrent melskyen stod ut av munnen.

    Kari ;-)

    SvarSlett