fredag 4. desember 2009

Til rosa prinsesser



En liten yndig kjole til en rosa prinsesse, pyntet med hjerte av nunofilt. Jeg synes nunofilt (ull og silke som er tovet sammen) er så vakkert.


Prøvde meg på å lage et stykke stoff i nunofilt for en stund siden, så jeg kunne lage en liten jakke til husets prinsesse som hadde fått seg en kjole i samme teknikken. Kjøpt hos en brukskunstner på Bryggen i Bergen.

Jeg brettet opp ermene og gikk i gang med et stykke som dekket halve spisebordet, og gnikket og gnurte det jeg kunne, og til slutt var det blitt - en prøvelapp! Et bittelite stykke stoff, knapt nok til forsiden på jakken. Og aldri i livet om jeg orket å gjøre det en gang til. (Kraftig imponert over de som livnærer seg på noe slikt.)

Holdt egentlig på å slå fra meg hele jakkeideen, da plutselig min skjønne venninne Cathrine dukket opp med en nydelig lammeullsgenser med perlebroderier, som hun rett og slett var blitt lei av - og tenkte at det kanskje kunne være noe for meg. Kunne ikke passet bedre! Den lille prøvelappen min holdt akkurat til forstykket på jakken. Så tok jeg ermene på genseren og bare klippet de litt kortere, og klippet til bakstykket på genseren til rygg, og sydde det sammen til en liten jakke.


Ikke verdens beste passform akkurat, men den matchet veldig godt kjolen (som nå er gitt videre til en annen prinsesse, derfor ingen bilder av den...) Men hvis dere går inn på siden til Sanseliv og klikker på produkter, og finner fram til barnekjolene, så er den ganske lik den første kjolen. Fin, ikke sant?

For sikkerhets skyld kjøpte jeg en rull med 11 meter silke til nunofiltingen. Tenkte at dette kom til å bli artig, gitt. For å si det sånn: ikke prøv det med mindre du har en engels tålmodighet...

(Dette er ikke noe for deg, Linda...)

Ha en riktig god helg, alle sammen!!

19 kommentarer:

  1. Hi hi....jeg er hjertens enig ! Begynner å svette bare av å lese om dette jeg :D
    Og lille prinsessa syns nanofiltkjolen er nydelig !

    SvarSlett
  2. Jaja, så vet jeg iallefall at nunofilting ikke er noe for meg. Hadde tenkt å teste ut dette, men skjønner at dette kan bli en stor prøvelse for den som ikke eier tålmodighet. Men en ting er sikkert - det er kjempeflotte produkter som lages i denne teknikken.

    Prinsessekjolen ble supersøt.

    SvarSlett
  3. Hei Linda!

    Inviterer til juleverksted hjemme hos meg neste helg. Sett av HELE helgen - det blir nunofilting. Har 11 meter silke somskal brukes opp. Velkommen!

    SvarSlett
  4. Ja, ja, man lærer stadig noe nytt - nunofilting. Det ordet må jeg prøve å bruke litt sånn tilfeldig i samtaler i de kommende dagene: "Skal vi nunofilte?" eller "Er du ferdig med nunofiltinga før jul, du, da?"
    Og du: skjønn kjole!!

    SvarSlett
  5. Så masse fint du lager!! Dette var bare nydelig Barbro. Alt du får til. Veldig spennende dette prosjektet ditt, takk for at du deler.
    God helg til deg, min venn:o))
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  6. Jeg klarte til og med å skrive det feil :DD
    Håpløst ! Jeg stiller IKKE på juleversted, men kommer gjerne for å prate :))

    SvarSlett
  7. Hva med brodering, da, Linda, eller male på glass??

    Nei, Linda, vi tar et etegildejuleverksted istedet - det passer nok best for oss:-)

    SvarSlett
  8. Fin kjole! Og når det gjelder jakka: så bra at du er oppfinnsom :) Nunofilt hadde heller ikke passet for meg, nei...

    SvarSlett
  9. Nyyydelig kjole. Absolutt en prinsesse verdig.
    Høres ikke ut som noe for meg, den tovingen. Er ikke akkurat verdens mest tålmodige sjel.
    Ønsker deg en fin helg.
    Klæm Susanne

    SvarSlett
  10. Kjolen er virkelig søt.Jeg tror nok ikke denne tovingen er noe for meg heller.Går greit med det som kan toves i vaskemaskinen..Klem

    SvarSlett
  11. Dette hadde jeg ikke hørt om, men det ser veldig fint ut, pen glans! Jeg vet ikke hvor tålmodig jeg er da, jeg tror det varierer! Så hyggelig at du deltar på julekalenderen min! Dagens luke var jo ganske likt hjertene du har i headingen da! God helg til deg og dine!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  12. Takk for advarselen. Skal holde meg langt unna den type filting. Nydelig kjole:)

    SvarSlett
  13. Jeg hiver meg stadig vewkk over nye prosjekter og teknikker men denne kan jeg vel trygt hoppe over da :-)
    Innvitasjon til julemesse sammen med deg???
    For en utrolig hyggelig og koselig innvitasjon, men allerede nå kjenner jeg prestasjonsangsten ligge tykt utenpå...
    Du er jo en KUNSTNER og lager unike kunstverk!
    Man skal ikke snakke nedsettende om seg selv, men jeg bare en amatør med symaskinen.
    Men til tross for det, så var det en spennende tanke :-)
    Riktig god helg til deg!!!!

    SvarSlett
  14. Herlig kjole. Hun er nok godt fornøyd med utvalget, den lille prinsessen din:-)

    Klem:-)

    SvarSlett
  15. SÅ fint!! Og du! Du er jo utrolig kreativ, og kan ALT du også!!! Der er vi vel like, tenker jeg, masse vi liker, gjør og ønsker å gjøre, tør å prøve nytt, med pågangsmot, og masse energi!!! Stemmer det ???

    Takk for utrolig nydelige kommentarer på bloggen min. Du gjør meg SÅ GLAD og rørt. Får meg til å se meg selv på en ny måte:) Takk!
    Klem fra Anett:)

    SvarSlett
  16. skjønn kjole du har sydd!! nunofilt er utruleg dekorativt og flott..men akkurat som du seier litt av ein jobb! skjønn farge på den "biten" du hadde laga..
    god helg til deg og dine!

    SvarSlett
  17. Hei barbro:)
    hyggelig med besøk av deg på min blogg,så finner vi hverandre.....du så flotte ting du lager. vi sees:)
    fiollineklem

    SvarSlett