søndag 19. januar 2014

Oppskrift på heklelue


Heklet barnelue
Jeg har heklet litt den siste uken og det har blitt både en heklelue til meg selv og en barnelue. Luene er heklet i Cortina fra Sparkjøp med heklenål 4, 5. Disse luene er enkle og raske å hekle og oppskriften er omtrent som følger:

Legg opp 5 lm og sett sammen til en ring med en kjedemaske. Hekle så 12 staver rundt ringen (første stav erstattes alltid av tre luftmasker) og avslutt med kjedemaske i 3. luftmaske.

2. runde: Hekle to staver i hver stav. 
3. runde: Hekle en stav, to staver i neste stav. Gjenta omgangen ut.
4. runde: Hekle en stav i hver av de to første stavene, to staver i neste stav. Gjenta omgangen ut.
5 runde: Hekle en stav i de tre første stavene, to staver i neste. Gjenta.

Ønsker du en barnelue i str. 4-5 år slutter du å øke nå og fortsetter å hekle en stav i hver stav fra nå av til du ønsket lengde. Vil du ha en litt større lue fortsetter du å øke noen omganger til.

Nederst på barneluen har jeg heklet en hvit kant med fastmasker og avsluttet med en picotkant. Til pynt har jeg heklet en enkel blomst.


En liten blomsterknapp fra Rice pynter opp i midten.


Ha en fin kveld!

9 kommentarer:

  1. Supersøt, ser herlig myk og varm ut!
    Ungene her har ei kjempelflink tante og ei bestemor som hekler og strikker de herligeste luer!
    Pluss at mamman har DILLA på å kjøpe luer av alle ting, så hvor mange luer det er i dette huset er uvisst, (og sikkert hemmelig om jeg hadde talt de )

    GOD NY UKE!
    Klem Audhild :)

    SvarSlett
  2. Cortina fra Sparkjøp er et av mine favorittgarn. Bruker garntypen til tovestrikk. Tror jeg må prøve garnet til hekling jeg også. Kanskje luemønsteret ditt kan være en start :)

    SvarSlett
  3. Så fin den lua var. Du er så flink med håndarbeid av alle slag. :)

    SvarSlett
  4. Nydelig heklelue!
    Tenker mottageren av denne luen blir kjempefornøyd:)
    Ha en fin ukesstart:)
    Klem Caroline

    SvarSlett
  5. Kjempesøt!
    Kan jeg låne bildet og linke til deg på fb-sida Lun&Lett? ..den administrerer jeg, og der samler jeg alle kreative, enkle og flotte oppskrifter jeg finner :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gjør det..og håper på tilgivelse:) Gi lyd hvis du er uenig, da slettes det...men linker selvfølgelig til deg!

      Slett