mandag 26. januar 2015

Heklelue og strikkeskjerf


Veslesnuppa ønsket seg en hvit heklelue, så jeg begynte å hekle en i deilig og mykt, hvitt alpakkagarn. Jeg begynte enkelt og greit med en ring av 6 lm. Deretter heklet jeg 12 fastmasker rundt ringen. På neste runde heklet jeg to staver i hver fastmaske. På runden etter heklet jeg to staver i annenhver stav og en stav i staven i mellom. Deretter fortsatte jeg på neste runde med to staver i hver 3. stav og en i resten. Neste runde to staver i hver 4. stav, og sånn fortsatte jeg til jeg syntes den så bred nok ut. Da sluttet jeg å øke og heklet en stav i hver stav på hver omgang. Dessverre hadde jeg vært litt for ivrig med økingen, så luen ble atfor stor. Det løste jeg imidlertid med å hekle noen runder hvor jeg heklet noen av stavene sammen til luen var passe bred nok. Så avsluttet jeg med en kant nederst på luen av 6 omganger med fastmasker, og vips så hadde jeg en stilig baskerlue som passet helt perfekt til veslesnuppa:-)


Da luen var ferdig ønsket veslesnuppa seg et sjal som passet til. Det ble ferdig i en fei, for nå har det seg sånn at jeg begynte på et strikketeppe her i sommer som skulle lages av flere rillestrikkete remser som skulle hekles sammen. Utpå høsten dabbet strikkeånden kraftig av, så strikketeppeprosjektet strandet fullstendig... Men aldri så galt at det ikke er godt for noe; strikkeremsene passet jo helt supert til sjal. Det var bare til å feste trådene, og i løpet av noen minutter hadde veslesnuppa fått et matchende sjal til luen:-)

9 kommentarer:

  1. Et fint sett du har laget her!

    SvarSlett
  2. Artig lue som passet perfekt til eieren. Smart at du kom på å bruke teppet til sjal.

    SvarSlett
  3. Det oppdraget løste du på briljant vis. :-)

    SvarSlett
  4. Den ble kjempelekker. Fin jente også.
    Klemz

    SvarSlett
  5. Fin hue på ei flott jente!
    Og det er så kjekt å finna nytta av noko, sjølv om det var tenkt til moko heilt anna ;)

    SvarSlett
  6. For ei flott jente du har, og fin lue og sjal! :) Hurra for alt man kan lage selv!

    Smil fra Lite hi

    SvarSlett
  7. Veldig fin, både jente og lue!

    SvarSlett
  8. Lekkert sett til en heldig, vakker frøken :)

    SvarSlett
  9. Hei, så fin lue og sjal :-)

    SvarSlett